JZ220 Tektonik

3 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JZ220
Ad Tektonik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yer kabuğunun şekillenmesinde rol oynayan tektonik olaylar ve kuvvetler ile bu kuvvetlerin kayaçlar üzerindeki etkilerini anlamak. Bu çerçevede doğada görülen yapısal jeolojik unsurları yorumlayabilme becerisini kazanmak. Yer kabuğunda levha hareketleri ve depremlerin oluşumu hakkında bilgi sahibi olmak. Öğrencinin levha tektoniği teorisi ve litosferik levha hareketleri ve bu hareketleri sonucunda gelişen olayların teorik bilgilerini daha iyi anlama olanağını sağlamak. Hazırlanan Jeolojik haritalardan tektonik yorum yapabilme becerisini kazanmak.

Dersin İçeriği

Giriş ve genel terminoloji, yer kabuğundaki bölgesel ölçekteki yapısal elementler, Litosfer, astenosfer, kabuk, manto. Mağmatik Kayaçların yapı özellikleri, Granit tektoniği, Jeosenklinaller, Orojenler, Kalkanlar, Platformlar, Bloklar, Havzalar, Alfred Wegener in kıtasal yayılma hipotezi, Levha tektoniği kavramı, Levha sınırları, Diverjan levha sınırları, okyanusal sırtlar, ofiyolit ve ofiyolitik melanj, Ada yayları, magmatik yay, volkanik yay, Kıtasal riftler, pasif kıta kenarlarının evrimi, Yaklaşan levha sınırları, Transform levha sınırları, Transform faylar ve doğrultu atımlı faylar, Sismik özellikler, depremler, tsunamiler, Orojenik kuşakların genel özellikleri, Anadolunun Tektonik Evrimi.

Dersin Ön Koşulu

Koşulsuz

Kaynaklar

1- Ketin, İ., Canıtez, N., 1979. Yapısal Jeoloji. İstanbul Teknik Üniv. 2- Kearey, P., and Vine, F.C., 1990. Global Tectonics. Blackwell. 3- Park, R.G., 1988. Geological Structures and Moving Plates. Blackie. 4- Billings, M.P., 1972. Structural Geology.

Notlar

Ders konusu ile ilgili kitap, makale ve diğer yayınlar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yeryüzünde kayaçlara etki eden kuvvetleri kavrar.
ÖÇ02 Tektonik kuvvetler neticesinde kayaçlarda meydana gelen önemli deformasyonların özelliklerini kavrar.
ÖÇ03 Yer kabuğundaki levhaların hareket mekanizmalarını daha iyi kavrar.
ÖÇ04 Jeosenklinal kavramını ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ05 Levha Tektoniği kavramı ve yer kabuğunu oluşturan önemli levhalar ve kalkanları tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve genel terminoloji, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 Yer kabuğundaki bölgesel ölçekteki yapısal elementler, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Litosfer, astenosfer, kabuk, manto. Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Mağmatik Kayaçların yapı özellikleri, Granit tektoniği, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Jeosenklinaller, Orojenler, Kalkanlar, Platformlar, Bloklar, Havzalar, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Alfred Wegener in kıtasal yayılma hipotezi, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Levha tektoniği kavramı, Levha sınırları, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Diverjan levha sınırları, okyanusal sırtlar, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Ofiyolit ve ofiyolitik melanj, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Ada yayları, magmatik yay, volkanik yay, Kıtasal riftler, pasif kıta kenarlarının evrimi, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Yaklaşan levha sınırları, Transform levha sınırları, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Transform faylar ve doğrultu atımlı faylar, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Sismik özellikler, depremler, tsunamiler, Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Orojenik kuşakların genel özellikleri, Anadolunun Tektonik Evrimi. Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 02:41