Genel Bilgi
Kod | JZ315 |
Ad | Maden Yatakları I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Maden yataklarının tanıtımı, sınıflandırılması, maden yataklarının oluşum mekanizmalarının öğretilmesi,Maden yataklarını oluşturan süreçlerin anlaşılması, oluşum modellerinin ortaya çıkartılması, ekonomik değere sahip cevherleşmelerin aranması ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Maden Yatağının tanımı, Maden yatağına etki eden faktörler, Maden Yataklarının Sınıflandırılması, Cevher Yan kayaç ilişkileri, Cevher yapı ve dokuları, Orta mağmatik evre yataklar, Porfiri Yataklar, Pegmatitik yataklar, Pnömatolitik Yatakları, Pirometazomatik yataklar ve Hidrotermal yatakların oluşumu
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof Dr Altan Gümüş İç olaylara Bağlı Maden Yatakları 1998
Notlar
GÖKÇE, A., 1995, Maden Yatakları Ders Kitabı,Sivas
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Maden Yatağı kavramını anlar |
ÖÇ02 | Jeolojik olayların maden yatağı üzerindeki etkilerinin belirler |
ÖÇ03 | Maden yatakları yan kayaç ilişkilerini gözlemler |
ÖÇ04 | Maden Yatağının oluşumunu belirler ve modeller |
ÖÇ05 | Maden yataklarında saha ve laboratuar çalışmaları yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 1 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarihçe, Maden Yatağının tanımı, Maden yatağına etki eden faktörler (Doğal, Teknolojik, Ekonomik-politik) | Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Maden Yataklarının Sınıflandırılması ( Kullanım alanlarına göre, Jeolojik, Türemsel, Doğal sınıflama) Tenör hesabı | Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Maden yataklarının İncelenmesi ve oluşum Koşullarının Belirlenmesi ( Saha incelemeleri, Kimyasal incelemeler, Mineralojik ve Petrografik incelemeler, Jeotermometre, Sıvı kapanım incelemeleri) Rezerv Hesaplama yöntemleri | Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Cevher Yan kayaç ilişkileri ( Geometrik, Cevher yerleşimine değin ilişkiler, yaş ilişkileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Cevher yapı ve dokuları | Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Levha tektoniğine göre madenlerin oluşumu, Mağma çeşitleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Orta mağmatik evre yataklar (Erken kristalizasyon, Geç kristalizasyon evresi) Busvelt masifi, Karbonatitler, Kimberlitler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | ARASINAV | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
10 | Porfiri Yatakların oluşumu dünya ve Türkiyeden örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Pegmatitik yatakların oluşumu dünya ve Türkiye den örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Pnömatolitik Yatakların oluşumu dünya ve Türkiye den örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Pirometazomatik (Skarn) yatakların oluşumu , dünya ve Türkiye den örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Hidrotermal yatakların oluşumu, Dünya ve Türkiye den örnekler, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Epitermal Altın Yatakları oluşumu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |