Genel Bilgi
Kod | JZ303 |
Ad | Hidrojeoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yeraltısularının oluşum ve dolaşım kurallarının tanınması, miktarının ve kalitesinin tanımlanması.
Dersin İçeriği
Yeraltısularının dağılımı ve Hidrolojik döngü, yeraltı suları akım özellikleri, akifer tipleri , hidrojeolojik ortamlar ve kayaçların hidrojeolojik özellikleri,kıyılarda tatlı su-tuzlu su girişimi, hidrojeokimya teorik ders, problem çözme ve harita yapımı şeklinde verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hidrojeoloji, B. CANİK Yeraltısuları Jeolojisi, K. Erguvanlı and E. Yüzer Applied Hydrogeology, C.W.Fetter
Notlar
Physical and Chemical Hydrogeology, P.A.Domenica ands F.W. Schwartz
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hidrolojik bileşenler hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ02 | Yeraltında sularının dağılımı ve gelişimi hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ03 | Yeraltı suları ile ilgili problemleri çözer. |
ÖÇ04 | Hidrojeojik haritalar hazırlar. |
ÖÇ05 | Yeraltı sularının özellikleri hakkında bilgilidir. |
ÖÇ06 | Hidrojeojik haritaları yorumlar |
ÖÇ07 | Yeraltı sularının kalitesi hakkında bilgilidir. |
ÖÇ08 | Kayaçların hidrojolojik özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ09 | Tuzlu su probleminin nedenini araştırır. |
ÖÇ10 | Hidrojeolojik kesitler hazırlar. |
ÖÇ11 | Su kirliliği konusunda bilgi sahibidir. |
ÖÇ12 | Havzalar için yağış analizi yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Tarihçe | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Suların tanımlaması ve sınıflaması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Hidrolojik Dolaşım ve yeraltısularının oluşumuna giriş (Yağış) | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Yüzey Hidrolojisi (Akış, Sızma ve Buharlaşma) ve Su Bütçesi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Hidrolik Sistemin incelenmesi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Yeraltısularının Hareketi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kayaçların Hidrojeolojik Özellikleri (Porozite, Permeabilite) | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kayaçların Hidrojeolojik Özellikleri (İletkenlik, Depolama Katsayısı) ve Hız | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Hidrojeolojik Ortamların Tanımlaması ve Sınıflandırılması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Su Tablası Haritalarının Yapılması , Yorumlanması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yeraltısularının Araştırma yöntemleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Yeraltısularından yararlanma (Kaynak, kaptaj, Kuyu) | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yeraltısu kalitesi ve kullanma ölçütleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Tuzlusu girişimi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |