Genel Bilgi
Kod | TE0013 |
Ad | Türkiye'de iç göç |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MÜGE DAVRAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MÜGE DAVRAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkiye'de iç göç olgusunu kırsal ve kentsel alanlar ile tarım ve kırsal nüfus perspektifinden tartışmak.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında ilk olarak göç ile ilgili temel kavramlar tanımlanacak; tarihsel süreç içinde Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi nüfus hareketleri incelenecek; göç türleri ve nedenleri ile birlikte göçle ilgili klasik ve modern kuramlar açıklanacak; göçle ilgili politikalar kalkınma ve yerel yönetimler açısından tartışılacak; göç ekonomisi, göç edenler (gelir, borç…) ve toplumsal açıdan (sağlık, eğitim, istihdam..) ele alınacak; göç hareketlerinin küreselleşme, modernleşme ve kalkınma içindeki yeri incelenecektir. İkinci olarak, Türkiye’de yapılmış iç göç araştırmaları incelenecek; iç göç olgusu toplumsal değişme açısından tartışılacak; iç göç sonucunda kırsal/kentsel mekân değişikliği hem geride kalanlar hem de yeni gelenler açısından ele alınarak kırsal/kentsel bellek kavramı ile birlikte tartışılacak; iç göç açısından dezavantajlı gruplar (çocuk, genç, kadın ve yaşlı nüfus) toplumsal cinsiyet bakış açısıyla incelenecek; mevsimlik emek göçü tarım işçileri üzerinden ve özel olarak çocuk işçiliği ve kadınlar açısından tartışılacaktır. Üçüncü ve son olarak Türkiye’de göçle ilgili kamu ve özel sektöre ait kurumlar (üniversite araştırma merkezleri, STK’lar, TC. Göç İdaresi Genel Müdürlüğü….) incelenecek; bu kurumların amaç ve işlevleri açıklanacaktır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
ÖNERİLEN DERS NOTU VE KAYNAKLAR.
Notlar
yüksek lisans tezleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Göç ile ilgili kavramları tanımlayabilme ve tartışabilme |
ÖÇ02 | Göçle ilgili tarihsel süreci tartışabilme. |
ÖÇ03 | Kırsal ve kentsel alan üzerinde göç sonucu oluşan sosyo-ekonomik ve kültürel etkileri tartışabilme. |
ÖÇ04 | Dezavantajlı gruplar açısından göçü tartışabilme. |
ÖÇ05 | Göç ve tarım ilişkisini tanımlayabilme, neden ve sonuçlarını tartışabilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1. Göç ile İlgili Temel Kavramlar | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | 2. Göç ve Tarihsel Süreç (Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi) | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | 3. Göç Türleri ve Göçün Nedenleri | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | 4. Göç Kuramları | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | 5. Göç Politikaları, Kalkınma ve Yerel Yönetimler | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | 6. Göç Ekonomisi (Kişisel ve Toplumsal Açıdan) | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | 7. Türkiye’de İç Göç Araştırmaları | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | 8. Türkiye’de İç Göç ve Toplumsal Değişme | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | 9. Türkiye’de İç Göç, Mekân ve Bellek (Kırsal Alan) | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | 10. Türkiye’de İç Göç, Mekân ve Bellek (Kentsel Alan) | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | 11. Türkiye’de İç Göç ve Toplumsal Cinsiyet | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Türkiye’de İç Göç, Yaşlı ve Genç Nüfus | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | 14. Türkiye’de Mevsimlik Emek Göçü | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | 15. Türkiye’de Göç İle İlgili Kurumlar ve İşlevleri (Özel/ Kamu) | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklar ve güncel ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |