TİB862 Mutezile Kelam Okulu

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB862
Ad Mutezile Kelam Okulu
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Kelâm ilmi de, bu ihtiyacı karşılamanın gerekliliğine inanarak bir araya gelmiş ve aynı amaç doğrultusunda hareket eden insanlar topluluğu olan Mu’tezile mensuplarının düşüncelerinin belli bir forma dökülmesiyle ortaya çıkmış ; inanç dahiline giren bütün problemlerle ilgilenen bir bilim dal olarak teşekkül etmiştir.

Dersin İçeriği

Müslümanlar, Irak ve Şam bölgelerine hâkim olduklarında başta Hristiyanlık, Yahudilik ve Zerdüştlük olmak üzere birçok din ve etnik kültürle karşı karşıya gelmişlerdir. Bu bölgede Basra ve Kufe gibi yeni şehirler kurarak ve yerleşik hayata geçerek kültürel etkileşim içerisine girmişlerdir. İnançlarını tanımlama ihtiyacı hissetmeleri onları çeşitli teolojik söylemler aramaya yöneltti. Bu arayışta Hasan el-Basri'nin öğrencileri olan Vasıl b. Ata ve Amr b. Ubeyd'in öncülüğünde Mu'tezile kelam ekolünün takipçileri başarılı oldu. Mihne olayları, Ebu'l-Hudayl el-Allaf, Bişr b. Mu'temir ve en-Nazzam gibi âlimler vasıtasıyla ortaya çıkan Mu'tezile üzerinde olumsuz bir etki yaptı. Bu da bir zayıflama dönemiyle sonuçlandı. Ebu Ali ed-Dcubbai, oğlu Ebu Haşim ve Ebu'l-Kasım el-Ka'bi'nin çabaları bile bu 'çöküşü' durduramadı. Harezmşahlar devleti Mu'tezile'nin son kalesi haline geldi ve ardından Babür istilasının son darbesiyle 'saf' Mu'tezile ekolü ortadan kalktı.

Dersin Ön Koşulu

---

Kaynaklar

Câhiz, el-Beyân ve’t-tebyîn (nşr. Abdüsselâm M. Hârûn), Kahire 1975, I, 23. a.mlf., Kitâbü’l-Ḥayevân, II, 115-116; IV, 206; V, 53, 199-202. İbn Kuteybe, el-Maʿârif (Ukkâşe), s. 483, 625. a.mlf., Teʾvîlü muḫtelifi’l-ḥadîs̱ (nşr. M. Zührî en-Neccâr), Kahire 1386/1966, s. 5, 128-130. a.mlf., ʿUyûnü’l-aḫbâr, I, 209, 337. Hayyât, el-İntiṣâr, s. 13-14, 17, 33-36, 43-44, 46-47, 97, 118-120, 126-127, 134, 237; ayrıca bk. A. Nasrî Nâdir’in mukaddimesi, s. 52. İbnü’r-Râvendî, Kitab Fadihat al-Mu‘tazilah (nşr. ve trc. Abdul-amir al-A‘asam), Beyrut-Paris 1975-77, s. 154, 164. Nevbahtî, Fıraḳu’ş-Şîʿa, s. 5. Taberî, Târîḫ (Ebü’l-Fazl), IV, 494, 496-497; V, 142, 164, 193. Ebü’l-Kāsım el-Belhî [Kâ‘bî], el-Maḳālât: Ẕikrü’l-Muʿtezile (nşr. Fuâd Seyyid, Fażlü’l-iʿtizâl ve Ṭabaḳātü’l-Muʿtezile içinde), Tunus 1393/1974, s. 64, 70-71, 105-119. İbn Düreyd, el-İştiḳāḳ, I, 213-214. Eş‘arî, Maḳālât (nşr. H. Ritter), İstanbul 1929-30, s. 31, 155-156, 227, 249, 272-273, 513, 576. Mâtürîdî, Kitâbü’t-Tevḥîd (nşr. Bekir Topaloğlu – Muhammed Aruçi), Ankara 1423/2003, s. 679.

Notlar

Câhiz, el-Beyân ve’t-tebyîn (nşr. Abdüsselâm M. Hârûn), Kahire 1975, I, 23. a.mlf., Kitâbü’l-Ḥayevân, II, 115-116; IV, 206; V, 53, 199-202. İbn Kuteybe, el-Maʿârif (Ukkâşe), s. 483, 625. a.mlf., Teʾvîlü muḫtelifi’l-ḥadîs̱ (nşr. M. Zührî en-Neccâr), Kahire 1386/1966, s. 5, 128-130. a.mlf., ʿUyûnü’l-aḫbâr, I, 209, 337. Hayyât, el-İntiṣâr, s. 13-14, 17, 33-36, 43-44, 46-47, 97, 118-120, 126-127, 134, 237; ayrıca bk. A. Nasrî Nâdir’in mukaddimesi, s. 52. İbnü’r-Râvendî, Kitab Fadihat al-Mu‘tazilah (nşr. ve trc. Abdul-amir al-A‘asam), Beyrut-Paris 1975-77, s. 154, 164. Nevbahtî, Fıraḳu’ş-Şîʿa, s. 5. Taberî, Târîḫ (Ebü’l-Fazl), IV, 494, 496-497; V, 142, 164, 193. Ebü’l-Kāsım el-Belhî [Kâ‘bî], el-Maḳālât: Ẕikrü’l-Muʿtezile (nşr. Fuâd Seyyid, Fażlü’l-iʿtizâl ve Ṭabaḳātü’l-Muʿtezile içinde), Tunus 1393/1974, s. 64, 70-71, 105-119. İbn Düreyd, el-İştiḳāḳ, I, 213-214. Eş‘arî, Maḳālât (nşr. H. Ritter), İstanbul 1929-30, s. 31, 155-156, 227, 249, 272-273, 513, 576. Mâtürîdî, Kitâbü’t-Tevḥîd (nşr. Bekir Topaloğlu – Muhammed Aruçi), Ankara 1423/2003, s. 679.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak
ÖÇ02 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak
ÖÇ03 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak
ÖÇ04 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak
ÖÇ05 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 MUTEZİLENİN OLUŞTUĞU ZEMİN Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 KELAM İLMİNİN BAŞLANGICI Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 YENİ ZEMİN VE YENİ ANLAYIŞ Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 MUTEZİLE İSMİ Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 MUTEZİLENİN İLK DÖNEMİ Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 MİHNE DÖNEMİ Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 KELAMCI HADİSCİ ÇATIŞMASI Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar KONU TEKRARI Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 MUTEZİLENİN İKİNCİ DÖNEMİ Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 MUTEZİLENİN İTİTKADİ GÖRÜŞLERİ Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 TEVHİD Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 ADALET Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 VAD VE VAİD Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 EL-MENZİLE BEYNEL MENZİLETEYN Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 EMRİ BİL MARUF NEHYİ ANİL MÜNKER Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları KONU TEKRARI Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları KONU TEKRARI Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 12 36
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 04:21