Genel Bilgi
Kod | TMT708 |
Ad | Kalıp Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİGEN ÖZEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; öğrencilerin giysi kalıbı hazırlamada,farklı ve yaratıcı teknikler kullanarak, tasarım fikirlerini giysi kalıbına dönüştürme aşamasında, farklı bir bakış açısı geliştirme ve bu fikirleri uygulamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; giysi kalıbı hazırlamada, iki boyuttan üç boyutlu dönüştürme becerilerinin geliştirilmesi, kalıp tasarımına farklı bir bakış açısı kazandırılarak, tasarım fikirlerinin kalıba farklı tekniklerle aktarılmasını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Kaynak okuma
Kaynaklar
Muller, M. And Sohn. Munich. W. Germany. Rosen, S. 2004. A Comprehensive Reference for Fashion Design. Editor in Chief: Stephen Helba. Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey. Taylor, J. P. ve M. M. Shoben. (1995). Giyim Sanayi Için Serilestirme. M.E.B. Yayınları.Gaye Filmcilik Matbaacılık San ve Tic. A.S. Ankara.
Notlar
Çardak F., Değirmenci E.,(2007)., Kalıp Hazırlama Teknikleri - İç Giyim İTKİB, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vücut, giysi ve kumaş özelliklerini analiz eder |
ÖÇ02 | Giysinin model özelliklerini analiz eder. |
ÖÇ03 | Model özelliğine uygun kalıp hazırlama tekniğini belirler. |
ÖÇ04 | Modele uygun hazırlanan kalıplara dikiş payı verir. |
ÖÇ05 | Modele uygun kalıpları kontrol eder |
ÖÇ06 | İki boyutlu ve üç boyutlu kalıp hazırlama yöntemlerini uygular |
ÖÇ07 | Moda tasarımı alanında, bireysel ya da toplu üretim için gerekli olan giysi kalıplarını hazırlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, sanat ve tasarıma ilişkin yenilikçi tasarımların ne olduğunu açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, alanı ile ilgili ürünler oluşturma ve geliştirme için teknik ve teknolojik bilgileri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, tekstil ve moda tasarımında kullanılan bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının nasıl kullanıldığını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, mesleği ile ilgili uluslararası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil bilir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, uzmanlık alanında kazanılan bilgilerin analizleri yapılarak iki boyutlu yüzey ve üç boyutlu sanat ve tasarım nesneleri oluşturur. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, estetik, teknik ve pazarlama ölçütlerine uygun tekstil ürünleri tasarlar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, dokuma- örme- baskı teknikleri ile giysilik ve ev tekstili alanında oluşturdukları özgün ürünleri sergiler. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, araştırma yöntemlerini kullanılarak uzmanlık alanında edindiği bilgileri tez, bildiri, makale, seminer ve portfolyö şeklinde sunar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, sanat ve tasarım alanında uzmanlık düzeyinde analiz- yorum- eleştiri yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler, mesleki diyalektik becerisini kullanarak çalışmalarını özgün bir dille sunar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, alanı ile ilgili üretim yöntemlerini kullanarak ürünleri endüstriyel ya da sanatsal alanda değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, telif hakkı ve tasarım hukukuna uygun davranma alışkanlığı edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, alanı ile ilgili tasarım, sanatsal ve kültürel bilgi birikimine uzmanlık düzeyinde sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, ürün geliştirme sürecinin yapısına hakim olarak, tasarımlarını güncel moda eğilimleri doğrultusunda analiz edip, renk, biçim, doku, malzeme ögelerini tekstil ürünlerinin tasarımına aktarır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenciler, farklı disiplinlerle iş birliğinde bulunarak uzmanlaştığı dokuma, baskı ve giysi alanlarında takım çalışması yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriği hakkında bilgilendirme, planlama | Konu ile ilgili kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Kalıp tasarımında ilke ve yöntemler | Konu ile ilgili kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kalıp tasarımında ölçülendirme teknikleri ve örnek kalıp çalışması | Konu ile ilgili notları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Kalıp tasarımında model özellikleri ve analizi | Konu ile ilgili notları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
5 | Model ve kumaş özelliklerine uygun kalıp hazırlama tekniği belirleme | Konu ile ilgili notları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
6 | Model özelliklerine uygun kalıp hazırlama | Konu ile ilgili kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Model protoripleri geliştirme | Konu ile ilgili kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Model protoripleri geliştirme inceleme | model geliştirme notlarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Model protoripleri geliştirme izleme | model geliştirme notlarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
11 | Modellerin kalıp çizimleri ve işaretlemelerini yapma | model geliştirme notlarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | Hazırlanan modellerin dikimi veya birleştirilmesi | model geliştirme notlarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | Modellerin teknik çizimlerini yapma | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
14 | Modellerin artistik çizimlerini yapma | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Hazırlanan modellerin sunum dosyalarının hazırlanması | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları Hazırlık | sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |