Genel Bilgi
Kod | TMT701 |
Ad | Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATMA ENGİN ALPAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATMA ENGİN ALPAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Modern dünyada bilimsel yöntemin önemi bağlamında bilimsel araştırmaların aşamaları ve türleri konusunda, gerekli bilgiyi vererek hem bilimsel yazıları dilsel, biçimsel ve içeriksel açıdan anlamlandırmayı kolaylaştırmak, hemde çalışılan alanla ilgili problemleri çözme yada araştırma yapabilmesini ve raporlaştırmasını sağlamak
Dersin İçeriği
Bilim ve temel kavramlar olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi ve benzeri bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler,, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri, nicel ve nitel veri toplama teknikleri, verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Seçkin yayıncılık Sait Gürbüz ISBN: 9789750251276
Notlar
Nitel Araştırmaya Giriş – Corrine Glesne ISBN: 9786054434992 Anı Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma aşamalarını sıralar |
ÖÇ02 | okuduğu bilimsel yazıları, araştırmaların bilimselliği ve raporlaştırmanın niteliği bağlamında yargılar. |
ÖÇ03 | Belli konular yada problemler için uygun araştırma yöntem ve tekniklerini belirler. |
ÖÇ04 | Araştırmanın bulguları bağlamında yorum ve öneri geliştirir. |
ÖÇ05 | Yaptığı araştırmaya bilimsel yöntemin basamakları ve genel geçer yazım kurallarıyla raporlaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, sanat ve tasarıma ilişkin yenilikçi tasarımların ne olduğunu açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, alanı ile ilgili ürünler oluşturma ve geliştirme için teknik ve teknolojik bilgileri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, tekstil ve moda tasarımında kullanılan bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının nasıl kullanıldığını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, mesleği ile ilgili uluslararası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil bilir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, uzmanlık alanında kazanılan bilgilerin analizleri yapılarak iki boyutlu yüzey ve üç boyutlu sanat ve tasarım nesneleri oluşturur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, estetik, teknik ve pazarlama ölçütlerine uygun tekstil ürünleri tasarlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, dokuma- örme- baskı teknikleri ile giysilik ve ev tekstili alanında oluşturdukları özgün ürünleri sergiler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, araştırma yöntemlerini kullanılarak uzmanlık alanında edindiği bilgileri tez, bildiri, makale, seminer ve portfolyö şeklinde sunar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, sanat ve tasarım alanında uzmanlık düzeyinde analiz- yorum- eleştiri yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler, mesleki diyalektik becerisini kullanarak çalışmalarını özgün bir dille sunar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, alanı ile ilgili üretim yöntemlerini kullanarak ürünleri endüstriyel ya da sanatsal alanda değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, telif hakkı ve tasarım hukukuna uygun davranma alışkanlığı edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, alanı ile ilgili tasarım, sanatsal ve kültürel bilgi birikimine uzmanlık düzeyinde sahip olur. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, ürün geliştirme sürecinin yapısına hakim olarak, tasarımlarını güncel moda eğilimleri doğrultusunda analiz edip, renk, biçim, doku, malzeme ögelerini tekstil ürünlerinin tasarımına aktarır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenciler, farklı disiplinlerle iş birliğinde bulunarak uzmanlaştığı dokuma, baskı ve giysi alanlarında takım çalışması yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgi, bilim ve tarihsel süreç içindeki dönüşümleri | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilgi, bilim ve araştırma kavramı | araştırma konsepti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve post-pozitivizm-Birinci Bölüm | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Amaçların ifadesi ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Araştırmanın önemi ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
6 | Sayıltı ve sınırlılıklar İlgili kaynakların incelenmesi | veri toplama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
7 | Tanımlar: Kavramsal ve işlevsel İlgili kaynakların incelenmesi | veri toplama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Nicel ve nitel yöntemler: Nasıl karar vermeli? Araştırma Modelleri İlgili kaynakların incelenmesi | veri toplama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Araştırma modelleri: Betimsel modeller, deneysel modeller, ex-post fakto araştırma modeli, tarihi araştırma ve eylem araştırması | veri toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Yöntem: Veri toplama yolları a)Ölçme kavramı b)Ölçmenin güvenirliği ve geçerliği c)Ölçek türleri d)Veri toplama yolları: Anket, görüşme, gözlem ve doküman incelemesi İlgili kaynakların incelenmesi | döküman yaratma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | Yöntem: Bulgular a) Bulguların organize edilmesi, sunumu ve açıklanması ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi | dökümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yöntem: Sonuç, tartışma ve öneriler Araştırma Raporunun Yazılması | dökümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Yöntem: Sonuç, tartışma ve öneriler Araştırma Raporunun Yazılması ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi | tartışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
15 | Genel değerlendirme Dersi gözden geçirme | Gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |