İTS827 18. ve 19. Yüzyıl Osmanlı Kitap Sanatları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS827
Ad 18. ve 19. Yüzyıl Osmanlı Kitap Sanatları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

18. ve 19. yüzyıllarda Osmanlı devleti bünyesinde hazırlanmış matbu ve el yazma kitapların sanatlarını tanıma

Dersin İçeriği

18. ve 19. yüzyıllarda hazırlanmış el yazması ve matbu kitaplarda uygulanan sanatlar

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Azade Akar - Cahide Keskiner, Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif. İstanbul: Tercüman Sanat ve Kültür Yayınları, 1978; Jale Baysal, Müteferrika’dan Birinci Meşrutiyete Kadar Osmanlı Türklerinin Bastıkları Kitaplar. İstanbul: İstanbul Edebiyat Fakültesi Basımevi, 1968; Osman Ersoy, Türkiye’ye Matbaanın Girişi ve İlk Basılan Eserler. Ankara: Güven Basımevi, 1959; Alpay Kabacalı, Türk Kitap Tarihi. İstanbul: Cem Yayınevi, 1989.

Notlar

Mine Esiner Özen, Yazma Kitap Sanatları Sözlüğü. İstanbul: İ.Ü. Fen Fakültesi Döner Sermaye işletmesi Prof. Dr. Nazım Terzioğlu Basım Atölyesi, 1985; Orhan Öcal, Kitabın Evrimi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1971.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yazma eserde uygulanan sanatları tanıtır
ÖÇ02 Matbaanın tarihini ve Osmanlıya matbaanın giriş sürecini açıklar
ÖÇ03 Yazma eserden baskı esere geçiş sürecini anlatır
ÖÇ04 Yazma eser ile baskı eseri sanatsal açıdan mukayese edebilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kitabın tarihi ve ilk kitap örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 İlk baskı teknikleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Modern matbaanın icadı ve ilk örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Matbaa teknolojisinin Osmanlıya gelişi ve gecikmesi üzerine yapılan tartışmalar okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Taş baskı tekniğinin bulunuşu ve Osmanlıya gelişi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 İlk matbu kitaplarda resim kullanımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 İlk matbu kitaplarda tezhip sanatı örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlk matbu kitaplarda cilt sanatı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 İlk matbu kitapların ciltlerindeki ebrular okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Aynı dönemde hazırlanmış matbu ve yazma kitapların resimlerinin mukayesesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Aynı dönemde hazırlanmış matbu ve yazma kitapların tezhip sanatı bakımından mukayesesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Aynı dönemde hazırlanmış matbu ve yazma kitapların cilt sanatı bakımından mukayesesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Osmanlıda ilk baskı mushaflar okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Avrupada basılmış ilk mushaflar okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 03:33