YMOP137 Fonetik ve Diksiyon I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YMOP137
Ad Fonetik ve Diksiyon I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Yardımcı Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Necmettin Efe ÜNSAL
Dersin Öğretim Elemanı İLTER ŞEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ses bilim açısından tüm seslerin doğru ve güzel kullanımını, sesin doğru, güzel ve etkili kullanım tekniklerini, nefes alma tekniklerini, ses-nefes koordinasyon becerisini, vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını çalışarak uygulamak.

Dersin İçeriği

Lisans I öğrencileri öncelikle fonetik bilimi içinde vokalleri ve konsonları öğrenirler. Bu eğitim kapsamında konuşma bozuklukları düzeltilmeye çalışılır. (Öğrencilerce söylenemeyen bazı harfler, konuşma organlarının tamamı doğru kullanılarak öğretilir.) Ayrıca basit temrinler de lisans I öğrencileri için uygulanan eğitim kapsamı içindedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Nüzhet Şenbay Söz söyleme sanatı

Notlar

bulunmamaktadır


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Konuşma organlarının kullanımını bilir ve işlevsel olarak kullanır.
ÖÇ02 Sesin doğru kullanım tekniklerini bilir ve uygular.
ÖÇ03 Ses-nefes koordinasyon becerisini işlevsel olarak kullanır.
ÖÇ04 Nefes alma tekniklerini bilir ve uygular.
ÖÇ05 Nefes kontrol tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ06 Ses biliminin temel kavramlarını bilir ve uygular
ÖÇ07 Vokal ve konsonantların doğru çıkaklarını bilir ve uygular
ÖÇ08 Vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını bilir ve uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği teknik bilgi sonucu gelişen söyleme becerisiyle oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve sahne üzerinde uygulama becerisi geliştirir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurabilme yetisi kazanır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun değişik kitlelerine opera şan sanatıyla ilgili bilgiler sunma becerisi kazanır
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde müziğin farklı türlerinde karakteri var etme, esere hakimiyet, birlikte söyleme, partneri hissetme becerisi kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Ders tanımı. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
2 Nefes ve ses aygıtlarının tanıtılması. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama.-1 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama.-2 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama-3 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Ses nefes çalışmaları. Fonetik'e giriş. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (a )sesi ve türevleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (e)sesi ve türevleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
9 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (ı,i) sesleri ve türevleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (o,ö)sesi ve türevleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (u,ü)sesi ve türevleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Büyük- küçük ses uyumu. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Ses düşmesi ve ulamalar. -1 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Ses düşmesi ve ulamalar. -2 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 ARA SINAV Bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller ve ses olayları üzerine genel tekrar. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
18 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Konuşma - Dinleme temel ilkeleri. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
19 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Konuşmanın niteliği (fizyolojik, psikolojik, sosyolojik). Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
20 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Konuşma eyleminin ögeleri: Görsel davranış, ses, dil, zihinsel etkinlik. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
21 Nefes ve ses aygıtları üzerine; Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması.-1 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
22 Nefes ve ses aygıtları üzerine; Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması.-2 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
23 Nefes ve ses aygıtları üzerine; Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması.-3 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
24 Nefes ve vokal sesler üzerine Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları.-1 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
25 Nefes ve vokal sesler üzerine Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları.-2 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
26 Nefes ve vokal sesler üzerine Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları.-3 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
27 Seçilen Türk Dramatik oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması.-1 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
28 Seçilen Türk Dramatik oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması.-2 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
29 Seçilen yerli oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. -1 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
30 Seçilen yerli oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. -2 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
32 Final Sınavı Bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 2 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 63
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,52
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 03:36