Genel Bilgi
Birim | İLETİŞİM FAKÜLTESİ |
GAZETECİLİK PR. | |
Kod | GZT109 |
Ad | Psikolojiye Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Cem SOYLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Cem SOYLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin genel amacı,dersin tanımında belirtilen temel kavramlara aşinalık kazandırmanın yanı sıra psikolojik araştırma, temel teoriler ve alandaki uygulamalar konularında genel bir anlayış oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders insan zihninin çalışmasına ve insan davranışlarını anlamaya yönelik kapsamlı bir başlangıç niteliğindedir. Derste gelişim, duygular, bellek, sinir sistemi ve genetik, gelişim, kişilik kuramları gibi psikolojide önem taşıyan konular incelencektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2014). Psikoloji: Bir keşif gezintisi (3. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Şahin, D. N.).
Notlar
Santrock, J. W. (2011). Yaşam Boyu Gelişim (13. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Yüksel, G.).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojide temel kavram ve ilkelerini açıklar |
ÖÇ02 | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Günlük yaşamdaki sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden açıklar. |
ÖÇ04 | Psikolojinin tarihsel temellerini ve ilgili teorileri açıklar. |
ÖÇ05 | Psikolojik danışma sürecinin aşamalarını listeler. |
ÖÇ06 | İnsan beyninin çalışma prensipleri ve insan davranışına etkilerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Bireyin çocukluktan yaşlılığa gelişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Duygusal farklılıkları ve algısal değişiklikleri ayırt eder. |
ÖÇ09 | Temel motivasyon teorilerini tanımlar. |
ÖÇ10 | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. |
ÖÇ11 | Normal dışı özellikler gösteren bireyleri tedavi eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikoloji Bilimi | Psikoloji bilimi hakkında bilgi sahibi olma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Biyolojik Başlangıçlar | Ders kaynaklarından biyolojik başlangıçlarla ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Öğrenme | Öğrenme konusunda araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Bellek | Bellekle ilgili bölümü ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Biliş: Düşünme, Zekâ ve Dil | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Gelişim, Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum | Gelişim, Doğum Öncesi ve Sonrasına ilişkin araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Bebeklikte Sosyo duygusal Gelişim | Konuyla ilişkili ders kaynaklarını okuma ve araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara sınav | Ders kaynaklarını ve notlarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ergenlikte fiziksel ve bilişsel gelişim | Ergenlikte fiziksel ve bilişsel gelişimle ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kişilik Kuramları | Ders kaynaklarından kişilik kuramıyla ilgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Psikolojik Bozukluklar | Psikolojik bozukluklarla ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Anlatım |
12 | Psikolojik Terapiler | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Motivasyon, Stres ve Duygular | Motivasyon, Stres ve Duygularla ilgili ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri | Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri hakkında okuma ve araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap |
15 | İnsan etkileri ve iletişim | İnsan etkileri ve iletişim konusunu ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersteki kaynak ve notları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersteki kaynak ve notları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |