Genel Bilgi
Kod | GZT109 |
Ad | Psikolojiye Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Cem SOYLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Cem SOYLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin genel amacı,dersin tanımında belirtilen temel kavramlara aşinalık kazandırmanın yanı sıra psikolojik araştırma, temel teoriler ve alandaki uygulamalar konularında genel bir anlayış oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders insan zihninin çalışmasına ve insan davranışlarını anlamaya yönelik kapsamlı bir başlangıç niteliğindedir. Dersin amaçları doğrultusunda gelişim, duygular, bellek, sinir sistemi ve genetik, gelişim, kişilik kuramları gibi psikolojide önem taşıyan konular tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2014). Psikoloji: Bir keşif gezintisi (3. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Şahin, D. N.).
Notlar
Santrock, J. W. (2011). Yaşam Boyu Gelişim (13. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Yüksel, G.).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojide temel kavram ve ilkelerini açıklar |
ÖÇ02 | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
ÖÇ03 | Günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
ÖÇ04 | Psikolojinin tarihsel temellerini ve ilgili teorileri açıklar |
ÖÇ05 | Sosyal bilimler alanında etik kavramının önemini aşinalık kazanır |
ÖÇ06 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
ÖÇ07 | Psikolojik danışma sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
ÖÇ08 | İnsan beyninin nasıl çalıştığını, genetik faktörlerin neler olduğunu ve bunların insan davranışları üzerine etkisini açıklar |
ÖÇ09 | Bireyin çocukluktan yaşlılığa gelişim süreçlerini takip ederek açıklayabilir |
ÖÇ10 | Duygusal farklılıkarı ve algısal değişiklikleri açıklayabilir |
ÖÇ11 | Temel motivasyon teorilerine dair fikir yürütebilir |
ÖÇ12 | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
ÖÇ13 | Normal dışı özellikler gösteren bireylere uygulanabilecek tedavi yöntemlerine ilişkin fikir yürütebilir |
ÖÇ14 | Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olur |
ÖÇ15 | İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikoloji Bilimi | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Biyolojik Başlangıçlar | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Öğrenme | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bellek | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Biliş: Düşünme, Zekâ ve Dil | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Gelişim, Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ara Sınav | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Gelişim, Bebeklikte Sosyoduygusal Gelişim | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Ergenlikte fiziksel ve bilişsel gelişim | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kişilik Kuramları | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Psikolojik Bozukluklar | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Psikolojik Terapiler | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Motivasyon, Stres ve Duygular | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İnsan etkileri ve iletişim | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |