GZT109 Psikolojiye Giriş

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLETİŞİM FAKÜLTESİ
GAZETECİLİK PR.
Kod GZT109
Ad Psikolojiye Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Cem SOYLU
Dersin Öğretim Elemanı Cem SOYLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin genel amacı,dersin tanımında belirtilen temel kavramlara aşinalık kazandırmanın yanı sıra psikolojik araştırma, temel teoriler ve alandaki uygulamalar konularında genel bir anlayış oluşturmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders insan zihninin çalışmasına ve insan davranışlarını anlamaya yönelik kapsamlı bir başlangıç niteliğindedir. Derste gelişim, duygular, bellek, sinir sistemi ve genetik, gelişim, kişilik kuramları gibi psikolojide önem taşıyan konular incelencektir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2014). Psikoloji: Bir keşif gezintisi (3. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Şahin, D. N.).

Notlar

Santrock, J. W. (2011). Yaşam Boyu Gelişim (13. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Yüksel, G.).


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojide temel kavram ve ilkelerini açıklar
ÖÇ02 Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri tanımlar.
ÖÇ03 Günlük yaşamdaki sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden açıklar.
ÖÇ04 Psikolojinin tarihsel temellerini ve ilgili teorileri açıklar.
ÖÇ05 Psikolojik danışma sürecinin aşamalarını listeler.
ÖÇ06 İnsan beyninin çalışma prensipleri ve insan davranışına etkilerini tanımlar.
ÖÇ07 Bireyin çocukluktan yaşlılığa gelişim süreçlerini açıklar.
ÖÇ08 Duygusal farklılıkları ve algısal değişiklikleri ayırt eder.
ÖÇ09 Temel motivasyon teorilerini tanımlar.
ÖÇ10 Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
ÖÇ11 Normal dışı özellikler gösteren bireyleri tedavi eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Psikoloji Bilimi Psikoloji bilimi hakkında bilgi sahibi olma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Biyolojik Başlangıçlar Ders kaynaklarından biyolojik başlangıçlarla ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Öğrenme Öğrenme konusunda araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Bellek Bellekle ilgili bölümü ders kaynaklarından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Biliş: Düşünme, Zekâ ve Dil Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Gelişim, Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum Gelişim, Doğum Öncesi ve Sonrasına ilişkin araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Bebeklikte Sosyo duygusal Gelişim Konuyla ilişkili ders kaynaklarını okuma ve araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara sınav Ders kaynaklarını ve notlarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ergenlikte fiziksel ve bilişsel gelişim Ergenlikte fiziksel ve bilişsel gelişimle ilgili araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Kişilik Kuramları Ders kaynaklarından kişilik kuramıyla ilgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Psikolojik Bozukluklar Psikolojik bozukluklarla ilgili araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Anlatım
12 Psikolojik Terapiler Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Motivasyon, Stres ve Duygular Motivasyon, Stres ve Duygularla ilgili ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri hakkında okuma ve araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap
15 İnsan etkileri ve iletişim İnsan etkileri ve iletişim konusunu ders kaynaklarından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersteki kaynak ve notları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersteki kaynak ve notları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 03:36