GZT106 Felsefeye Giriş

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT106
Ad Felsefeye Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin temel amacı öğrenciye, bilimin gelişmesine kaynaklık eden felsefenin çıkış noktalarını öğretmek ve bu kapsamda eleştirel düşünceye zemin hazırlamaktır. Bunun yanı sıra felsefenin kapsamı ve sınırları konusunda bilgi edinen öğrencinin, karşılaştığı bütün problemleri felsefi bir bakış açısıyla analiz edebilmesini sağlamak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda felsefenin önemli yapı taşlarını oluşturan mantık, varlık, sanat gibi alanlar çeşitli filozofların bakış açılarıyla aktarılmaktadır. Böylece öğrencinin, toplumun gelişmesine katkı sağlayan felsefeyi bütün yönleriyle anlamasını sağlamak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders felsefe kavramına dair temel bilgileri içermektedir. Bu kapsamda ders, felsefenin önemli birer parçası olan bilgi türleri, bilgiye yönelik yaklaşımlar, varlık felsefesi, sanat ve ahlak kavramlarını içermektedir. Öte yandan siyaset kavramı da felsefe açısından incelenmekte ve bütün bu konular eleştirel bir gözle ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Horner, C. & Westacott, E. (2016) Felsefe Aracılığıyla Düşünme, Arslan, A. (çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi. Langton, R. (2005) Descartes’ın Meditasyonlar’ına Bir Çalışma Rehberi, Bağçe, S. (çev.). (TÜBA Açık Ders Malzemeleri: Batı Felsefesi Klasikleri). Verges, A. & Huisman, D. (2002) Felsefe2002, Bumin, T. (ed.), Arslan, A. (çev.). İstanbul: TÜSİAD, Lebib Yalkın Yayımları. Baç, M. (2011). Epistemoloji. Taşdelen, D. (ed). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Notlar

Platon. (2010). Devlet. Eyüboğlu, S. ve Cimcoz, M. A. (çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Descartes, R. (2015). Meditasyonlar: Metafizik Üzerine Düşünceler. Dürüşken, Ç. (çev.). İstanbul: Alfa. Özaktaş, H. (1998) Yapay Zeka: Bilgi Çağında Akıl Beden Sorunu, Cogito, Sayı:13, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Warburton, N. (2017). Deneme Yazmanın Temel Kuralları. Fethi, A. (çev.). İstanbul: Alfakitap. Warburton, N. (2000). A’dan Z’ye Düşünmek. Çalışkan, S. (çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Felsefi bilgi ile bilimsel bilgi arasındaki temel farkları tanır.
ÖÇ02 Felsefi düşünüşün doğmasına neden olan dönemsel şartları tarif eder.
ÖÇ03 Doğru bilginin koşullarına ilişkin farklı felsefi yaklaşımları karşılaştırır.
ÖÇ04 Varlık kavramına ilişkin farklı felsefi yaklaşımları ayırt eder.
ÖÇ05 Birey, toplum ve felsefe arasındaki tarihsel bağı sorgulayarak, günümüz toplumlarının davranış şekillerini yorumlar.
ÖÇ06 Etik ve ahlak kavramlarını felsefi açıdan tanır ve bu alandaki tartışmaları analiz eder.
ÖÇ07 Günümüzde yaşanan toplumsal problemleri, tarihsel felsefi tartışmalarla karşılaştırarak neden-sonuç ilişkileri kurar.
ÖÇ08 Farklı bilgi alanlarındaki problemleri felsefi açıdan inceler.
ÖÇ09 Dersin katılımcılarıyla fikir alışverişine uygun yapısı nedeniyle kendini özgürce ifade etme olanağını bulur ve iletişim becerilerini geliştirir.
ÖÇ10 Doğru kabul edilen görüşleri sorgular ve meslek hayatında ilerlemesine katkı sağlayacak eleştirel bir bakış açısı kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Felsefe kavramının ne olduğunu açıklama Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Felsefi bilgi ve bilimsel bilgi arasındaki farklar Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Bilgi felsefesi kavramı Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Doğru bilginin mümkün olup olmadığına dair yaklaşımlar Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Bilgi kavramının sınırları Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Çeşitli düşünürlerin bilgi kavramına yönelik yaklaşımları Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Felsefenin gelişmesini sağlayan toplumsal şartlar Genel tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Varlık felsefesi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Varlığın özü konusunda yapılan felsefi tartışmalar Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Varlık felsefesine değinen düşünürler Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sanat ve sanat felsefesi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Etik ve ahlak kavramları Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Siyaset felsefesi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Günümüz toplumlarının problemlerine felsefi açıdan bakış Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.06.2024 12:20