Genel Bilgi
Kod | RTV119 |
Ad | Bilgisayarda Resim İşleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ERDOĞAN GÜRDAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ERDOĞAN GÜRDAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere dijital resim işleme ve grafik tasarım konularında temel beceriler kazandırmaktır. Medya, reklam ve yayıncılık sektörlerinde görsel içerik üretimini destekleyen bu ders, öğrencilerin profesyonel görüntü düzenleme programlarını etkin kullanmalarını sağlar.
Dersin İçeriği
Dijital görüntü kavramı ve formatları Piksel, çözünürlük ve renk yönetimi Katmanlar ve maskeleme teknikleri Fotoğraf rötuşlama ve iyileştirme Seçim araçları ve efektler Tipografi ve grafik tasarım uygulamaları Afiş, broşür, logo tasarımı Dijital medya için görsel optimizasyon
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Gürkan, O. (2012). Adobe Photoshop CS6. Ankara: Nirvana Yayınları "Adobe Photoshop CC Dijital Fotoğrafçılar İçin" – Scott Kelby "Dijital Görüntü İşleme ve Photoshop" – Richard Harrington "Grafik Tasarım Temelleri" – Alan Pipes "Görsel Tasarım İlkeleri" – David Dabner "Bilgisayarda Resim İşleme Teknikleri" – John Bowers
Notlar
Öğretim elemanının yayınlanmamış ders Notları, Erdoğan GÜRDAL
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Film ve fotoğraf tarama işlemlerini tekniğine uygun şekilde gerçekleştirir. |
ÖÇ02 | Dijital görüntüleri ve video içeriklerini eksiksiz olarak bilgisayara aktarır ve düzenler. |
ÖÇ03 | Görüntüleri uygun formatlarda kaydeder, arşivleme tekniklerini uygular. |
ÖÇ04 | Fotoğraf ve videolar üzerinde renk düzenleme, kontrast ayarı ve rötuş işlemleri yapar. |
ÖÇ05 | Katman, maskeleme ve filtreler kullanarak görsel tasarım oluşturur. |
ÖÇ06 | Renkli veya siyah-beyaz çıktı alma işlemlerini profesyonel tekniklerle gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir.. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı. Ders içeriğinin ve amacının anlatımı, ders işleyiş şekli ve malzemelerin tanıtımı. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | DiDijital fotoğraf makinelerine dair temel tanımlar: Sensörler, piksel, kesme faktörü, farklı dosya formatları. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Fotoğraf işlemeye giriş. Photoshop ve diğer yazılımlar. Fotoğraf arşivleme programları. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Photoshop'ta temel araçlar. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Fotoğrafın bütünü üzerinde ışığa ve kontrasta müdahale. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Renk uzayı. Renk düzeltme ve değiştirme. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Kadraj düzeltme, yeniden kadrajlama. Perspektif düzeltme. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bölgesel seçim araçları ve fotoğrafa bölgesel müdahale. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
10 | Katmanlar | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
11 | Camera Raw | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
12 | Filtreler, hazır yazılımlar | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | Panoramik fotoğraf ve HDR fotoğraf oluşturma. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
14 | Fotoğrafları baskı ve web için hazır hale getirme. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Fotoğrafları web de test yayını yapma. | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | teorik ve pratik konular için ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | teorik ve pratik konular için ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |