Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
PSİKOLOJİ PR. | |
Kod | PSI461 |
Ad | Davranışsal Ekonomi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERHAN İŞCAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERHAN İŞCAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, geleneksel ekonomik modellerin varsaydığı rasyonel karar alma süreçlerinin ötesine geçerek, insanların ekonomik kararlarını nasıl aldıklarını psikoloji ve ekonomi disiplinlerini birleştirerek incelemeyi amaçlamaktadır. Psikolojik önyargılar, bilişsel sınırlılıklar, irrasyonel davranışlar ve sosyal etkilerin ekonomik karar alma süreçlerini nasıl etkilediğini anlamak dersin temel hedeflerindendir.
Dersin İçeriği
Davranışsal ekonomi, Rasyonalite ve Bilişsel Önyargılar, Beklenti Teorisi ve Karar Verme Süreçleri, Zihinsel Muhasebe ve Para Algısı, Aşırı Güven, Çerçeveleme Etkisi ve Temsiliyet Sezgisi, Sosyal Tercihler ve Adalet Algısı, Seçim Mimarisi, Bilişsel Yük ve Karar Verme Kapasitesi, Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme, Alışkanlıklar, Dürtüsellik ve Öz-Kontrol Problemleri, Davranışsal Kamu Politikaları, Davranışsal Ekonominin Geleceği
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir önkoşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015
Notlar
Davranışsal İktisat, Hatime Kamilçelebi, 2019 IJOPEC Publication No: 2019/20
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Davranışsal ve deneysel ekonomiyi açıklar. |
ÖÇ02 | Günlük hayattan örneklerle karar almanın psikolojik kökenlerini açıklar. |
ÖÇ03 | İktisatta deneysel uygulamaların metodolojisini açıklar. |
ÖÇ04 | Geleneksel yaklaşımı eleştirerek heterodoks yaklaşımın temellerini açıklar. |
ÖÇ05 | Keynezyen yaklaşımdan bu yana davranışsal yaklaşımları değerlendirir. |
ÖÇ06 | Psikoloji ve İktisat bilimlerinin kesişme alanlarını açıklar. |
ÖÇ07 | Davranışsal yaklaşımları anlatır. |
ÖÇ08 | Karar almanın psikolojik kökenlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Psikoloji ve İktisat | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Rasyonel Karar Alma | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Davranışsal Anomaliler | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sınırlı Rasyonellik | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sınırlı Rasyonellik ve Politikalar Üzerine Etkisi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Belirsizlik ve İnsan Davranışları | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mutluluk Ekonomisi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Davranışsal Oyun Teorisi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Deneysel İktisat | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çevre ve Deneysel İktisat | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Nöroiktisata Giriş | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Davranışsal İktisat ve Politika Geliştirme | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Davranışsal İktisat ve Politika Geliştirme-2 | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Davranışsal İktisat ve Politika Geliştirme-3 | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |