Genel Bilgi
Kod | MOP303 |
Ad | Sahne |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. VANIA PETROVA BATCHVAROVA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. VANIA PETROVA BATCHVAROVA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Şan öğrencilerinin aktör olarak operalarda oynamak üzere yetişmesinin sağlanması ve sahne refleksleri ile becerilerinin oluşturulması ve arttırılması.
Dersin İçeriği
Opera eserlerinin solo,duet,terzette gibi bölümleri aracılığıyla sahne üzerinde karakteri var etme,sahne duruşu,partneri hissetme,birlikte söyleme ve esere hakimiyet ile ilgili çalışmalar yapılması.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Opera kitapları; Mozart, Verdi, Puccini, Bellini, Rossini, Donizetti, Pergolesi, Paisiello, Çaykovski, Musorgski, Glinka, Rimski - Korsakov, Nicolai, Bizet, Haendel, Purcell, Dvorjak, Massenet, Saint Saens, Boito, Weber, S.Ada, M.Sun
Notlar
sahne eğitimiyle ilgili yazılı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kendi psikolojisi ve bedeniyle ilgili farkındalık kazanır. |
ÖÇ02 | Oyunculuk temel ve ileri tekniklerini kavrar ve uygular. |
ÖÇ03 | Sahneyi kullanma,partneri dinleme ve algılama,sahne hafızasını geliştirme becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Sahnede odaklanma ve gözlem becerisine sahiptir. |
ÖÇ05 | Hayal gücünü kullanma ve sahne doğaçlaması yapma becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. |
ÖÇ07 | Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. |
ÖÇ08 | Opera sanatçılığı için gerekli olan etik ve disiplin anlayışına sahiptir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği teknik bilgi sonucu gelişen söyleme becerisiyle oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve sahne üzerinde uygulama becerisi geliştirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun değişik kitlelerine opera şan sanatıyla ilgili bilgiler sunma becerisi kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde müziğin farklı türlerinde karakteri var etme, esere hakimiyet, birlikte söyleme, partneri hissetme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bireysel repertuar belirlenmesi | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bir perdelik klasik bir opera ya da bir operanın bir perdesi- deşifre | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Bir perdelik komik opera ya da bir operanın bir perdesi- deşifre | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Bir perdelik bir romantik opera ya da bir operanın bir perdesi- ezberleme | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | iki perdelik operanın bir perdesi- ezberleme | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Metin ve müziği dramaturji ,karakter analizi ve artikülasyon olarak analiz etme - bireysel çalışma | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Metin ve müziği analiz etme - bireysel çalışma | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Aria sahneleme pratiği bireysel çalışma | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Aria üstünde eşlikle deşifre yapma bireysel çalışma | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Aria üstünde ezber çalışması yapma- bireysel çalışma | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Aria sahneleme için karakter çalışması - bireysel çalışma | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Aria sahneleme için sahne kullanımı ve rol mimik çalışması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | eşlikli sahne ezber çalışması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | verilen düetin deşifresinin yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | verilen düetin bireysel olarak artikülasyon çalışmasının yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | verilen düetin bireysel olarak eşlikle çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
18 | düetin partnerle ezber çalışmasının yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
19 | düetteki partnerlerin karakterlerinin analizinin yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
20 | düetteki karakterlerin rol mimik çalışmasının yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
21 | düet için dekor,kostüm ve sahnedeki alan kullanımı ile ilgili çalışma yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
22 | terzet eser için karakter analizi yapılması ve deşifraj | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
23 | Terzet sahneleme için artikülasyon ve metin analizi- bireysel çalışma | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
24 | Terzet eserdeki rollerin ve partilerin bireysel olarak eşlikle çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
25 | Terzet eserin partnerlerle eşlikli olarak çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
26 | terzet eserin partnerlerle ezber çalışmasının yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
27 | terzet eserin dekor,kostüm ve sahne alan kullanımı olarak çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
28 | Operanın bir perdesi için yorum geliştirme ve dayanıklılık egzersizleri | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
29 | Operanın iki perdesi için yorum geliştirme ve dayanıklılık egzersizleri | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
30 | komik Operanın bir perdesi için yorum geliştirme ve dayanıklılık egzersizleri | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
31 | klasik Operanın bir perdesi için yorum geliştirme ve dayanıklılık egzersizleri | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
32 | Halka açık performans | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 4 | 120 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 2 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 186 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,44 | ||
AKTS | 7 AKTS |