EBE619 Genetik ve Genetik Danışmanlık

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE619
Ad Genetik ve Genetik Danışmanlık
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK


Dersin Amacı / Hedefi

Gebelik, doğum ve lohusalık sürecinde gebe ve ailesinin ebeveynliğe hazırlığıyla ilişkili kuramsal bilgiyi kullanarak geliştirdiği eğitim modülünün uygulanması ve değerlendirilmesine yönelik bilgi ve beceri kazanmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Genetiğin tanımı, kapsamı, kalıtım materyalinin fonksiyonları, mitoz, mayoz, Mendel kuralları, genetikte olasılık hesapları ve istatistik analiz, Mendel kurallarından sapmalar, multiple alleli, eşeyin belirlenmesi ve eşeye bağlı kalıtım, linkage ve crossing over, mutasyonlar.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1.Demir, I., 1986. Genetik. E.U.Z.F. Yayınları No: 263 Bornova- İzmir 2. Temizkan, G.O., 1994. Genetik I. Temel Genetik. I.U.F.F. Basımevi 3. Lewin, B. 2000. Genes VII, Oxford University Press, ISBN 0-19-879280-8. 4. Russel, P.J. 2002. iGenetics, Pearson Education Inc., ISBN0-321-18172-7. 5. Klug., W.S and Cummings., M. R. 2000. Concepts of Genetics. Öner., C. (Çeviri edit.) Genetik Kavramlar. ISBN.0-13-081626-4

Notlar

Ulusal ve uluslararası sürekli dergiler Üniversite kütüphanesi üye olunan veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kalıtım materyalinin ne olduğunu açıklar.
ÖÇ02 Genetik konsültasyon ve danışmanlığı tanımlamak ve çalışma alanını açıklayabilmek.
ÖÇ03 Gen mutasyonlarını ve genetik geçişli hastalıkları tanımlar.
ÖÇ04 Genetik geçişli hastalıklar ve anne bebek sağlığını ilişkilendirebilir.
ÖÇ05 Çiftlere prekonsepsiyonel ve prenatal dönemde genetik danışmanlık verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Dersin tanımı ve literatür tarama okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Genetik Danışmanlığın Tanımı ve Önemi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Genetik Danışmanlığın Dünya’da ve Türkiye’de ki Durumu Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Genetik Danışmanlığın Aşamaları ve Verilmesi Gereken Durumlar Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Genetik Danışmanlıkta İletişim Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Genetik Hastalıklar Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
7 Prenatal Girişimler ve Genetik Danışmanlık Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Akraba Evliliği ve Genetik Danışmanlık Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
10 Genomik Bilimi ve Ebelik Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Genetik Danışmanlık ile İlgili Yapılmış Çalışmaların Sunulması Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Genetik Danışmanlıkta Güncel Yaklaşımlar Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
13 Genetik ve Etik Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Genetik Danışmanlıkta Ebenin Rolü Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
15 Makale sunumu Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 04:09