GZS215 Çevre Haberciliği

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS215
Ad Çevre Haberciliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEVDA ÜNAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı çevre haberciliği alanında kullanılan temel kavramları, çevre sorunlarını analiz etme, çevre ile ilgili verileri toplama, görselleştirme ve bu verilere dayalı etkili haber üretme becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste çevre haberciliğinin temel kavramları, çevre konusunda ulusal ve yerel yasal düzenlemeler, çevre sorunlarının analizi, veri toplama ve görselleştirme teknikleri, çevre ile ilgili haber üretme süreçleri ve çevre haberciliğinde etik ilkeler incelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Dağlı, N. (2012). Türk Basınında Uzmanlaşma ve Çevre Gazeteciliği, Ankara Üniversitesi (Doktora Tezi). Çağlar, Ş. (Ed.) (2013). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları. Konya: Literatürk Academia

Notlar

Hansen, A. (2010). Environment, Media and Communication. Routledge. Boykoff, M. (2011). Who Speaks for the Climate? Making Sense of Media Reporting on Climate Change. Cambridge University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çevre haberciliğinin temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Çevre iletişimi ve tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ03 Çevresel sorunları tarafsız, adil ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir.
ÖÇ04 Çevre konusunda ulusal ve uluslararası mevzuatı açıklar.
ÖÇ05 Çevre ile ilgili veri kaynaklarını belirler.
ÖÇ06 Çevre sorunlarına ilişkin verileri analiz eder.
ÖÇ07 Çevre haberciliğinde kullanılan anlatım tekniklerini örneklendirir.
ÖÇ08 Çevre ile ilgili haber metinlerini tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Çevre Haberciliğine Giriş: Temel Kavramlar ve Tarihsel Gelişim Çevre haberciliği örnekleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Çevre Haberciliği ve Tarihsel Gelişimi Çevre haberciliğinin tarihsel gelişimine ilişkin araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Çevre Haberciliğinin Etik İlkeleri Haberciliğin etik ilkeleriyle ilgili okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Çevre Sorunlarının Küresel ve Yerel Boyutları Küresel ve yerel çevre sorunları hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
6 Çevreyle ilgili dünyadaki mevcut yaklaşım ve düzenlemeler Ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Çevre ile İlgili Veri Kaynakları ve Veri Toplama Yöntemleri Açık veri kaynakları ve veri toplama teknikleri hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çevreyle ilgili Verilerin Analizi ve Görselleştirme Teknikleri Veri analizi ve görselleştirme örnekleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
10 İklim Değişikliği ve Medyada Temsili İklim değişikliği ile ilgili haber örnekleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
11 Biyolojik Çeşitlilik ve Doğal Kaynakların Habercilikteki Yeri Biyolojik çeşitlilik ile ilgili veri kaynakları ve haber örnekleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
12 Su ve Hava Kirliliği Konularında Habercilik Su ve hava kirliliği ile ilgili veri kaynakları ve haber örnekleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
13 Çevre Haberciliği Projesi Geliştirme: Konu Belirleme ve Veri Toplama Proje konusu belirleme ve veri toplama yöntemleri hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
14 Çevre Haberciliği Projesi Geliştirme: Veri Analizi ve Görselleştirme Veri analizi ve görselleştirme araçları hakkında pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Çevre Haberciliği Projesi Geliştirme: Haber Metni Yazma ve Hikâye Anlatımı Haber metni yazma teknikleri ve hikâye anlatımı stratejileri hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenci proje sunumları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.02.2025 09:10