Genel Bilgi
Kod | GZS215 |
Ad | Çevre Haberciliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı çevre haberciliği alanında kullanılan temel kavramları, çevre sorunlarını analiz etme, çevre ile ilgili verileri toplama, görselleştirme ve bu verilere dayalı etkili haber üretme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste çevre haberciliğinin temel kavramları, çevre konusunda ulusal ve yerel yasal düzenlemeler, çevre sorunlarının analizi, veri toplama ve görselleştirme teknikleri, çevre ile ilgili haber üretme süreçleri ve çevre haberciliğinde etik ilkeler incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dağlı, N. (2012). Türk Basınında Uzmanlaşma ve Çevre Gazeteciliği, Ankara Üniversitesi (Doktora Tezi). Çağlar, Ş. (Ed.) (2013). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları. Konya: Literatürk Academia
Notlar
Hansen, A. (2010). Environment, Media and Communication. Routledge. Boykoff, M. (2011). Who Speaks for the Climate? Making Sense of Media Reporting on Climate Change. Cambridge University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevre haberciliğinin temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Çevre iletişimi ve tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Çevresel sorunları tarafsız, adil ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir. |
ÖÇ04 | Çevre konusunda ulusal ve uluslararası mevzuatı açıklar. |
ÖÇ05 | Çevre ile ilgili veri kaynaklarını belirler. |
ÖÇ06 | Çevre sorunlarına ilişkin verileri analiz eder. |
ÖÇ07 | Çevre haberciliğinde kullanılan anlatım tekniklerini örneklendirir. |
ÖÇ08 | Çevre ile ilgili haber metinlerini tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. | İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Çevre Haberciliğine Giriş: Temel Kavramlar ve Tarihsel Gelişim | Çevre haberciliği örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Çevre Haberciliği ve Tarihsel Gelişimi | Çevre haberciliğinin tarihsel gelişimine ilişkin araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Çevre Haberciliğinin Etik İlkeleri | Haberciliğin etik ilkeleriyle ilgili okuma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Çevre Sorunlarının Küresel ve Yerel Boyutları | Küresel ve yerel çevre sorunları hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | Çevreyle ilgili dünyadaki mevcut yaklaşım ve düzenlemeler | Ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Çevre ile İlgili Veri Kaynakları ve Veri Toplama Yöntemleri | Açık veri kaynakları ve veri toplama teknikleri hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çevreyle ilgili Verilerin Analizi ve Görselleştirme Teknikleri | Veri analizi ve görselleştirme örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | İklim Değişikliği ve Medyada Temsili | İklim değişikliği ile ilgili haber örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Biyolojik Çeşitlilik ve Doğal Kaynakların Habercilikteki Yeri | Biyolojik çeşitlilik ile ilgili veri kaynakları ve haber örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
12 | Su ve Hava Kirliliği Konularında Habercilik | Su ve hava kirliliği ile ilgili veri kaynakları ve haber örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Çevre Haberciliği Projesi Geliştirme: Konu Belirleme ve Veri Toplama | Proje konusu belirleme ve veri toplama yöntemleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Çevre Haberciliği Projesi Geliştirme: Veri Analizi ve Görselleştirme | Veri analizi ve görselleştirme araçları hakkında pratik yapma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Çevre Haberciliği Projesi Geliştirme: Haber Metni Yazma ve Hikâye Anlatımı | Haber metni yazma teknikleri ve hikâye anlatımı stratejileri hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci proje sunumları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |