EBE640 Bilim Tarihi ve Felsefesi

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE640
Ad Bilim Tarihi ve Felsefesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SULTAN ALAN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders bilim felsefesinde temel sorunlar, özellikle bilimsel yöntemin doğası, teori değişim rasyonellik ve bilimsel gerçekçilik, teorilerin doğrulanması, bilim ve bilim olmayanın sınırları gibi konuları kapsar.

Dersin İçeriği

Bilimin gelişmesi, bilimsel teoriler, bilim felsefesi ve bilim felsefesindeki sorunlar

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Clifford D. Conner Halkın Bilim Tarihi, Ankara: Tübitak, 2010. Cemal Yıldırım Bilim Tarihi İstanbul: Remzi Kitapevi, 2012.

Notlar

Thomas S. Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı, İstanbul: Kırmızı, 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlık alanında araştırmanın önemini bilir.
ÖÇ02 Ebelik/Hemşirelik araştırmalarının mesleğin gelişimine katkısını bilir.
ÖÇ03 Tıp etiği temel ilkelerini bilir.
ÖÇ04 Araştırmada etiğin önemini bilir.
ÖÇ05 Araştırma planlanmasından ihtibaren her aşamasında etiğe uygun davranmasını bilir.
ÖÇ06 Canlılara ve doğaya zarar vermemenin önemini bilir ve açıklar.
ÖÇ07 İnsan denekleri araştırma ile ilgili her konuda anlaşılır bir dil kullanarak aydınlatır ve onamlarını alır.
ÖÇ08 Deneklerin mahremiyetlerini korur.
ÖÇ09 Deneklerin güvenliğini üst düzeyde tutmasını bilir.
ÖÇ10 Araştırma ile ilgili Uluslararası bildirgeleri bilir.
ÖÇ11 Bilimsel yanıltmanın önemini kavrar.
ÖÇ12 Bilimsel yanıltma biçimlerini açıklar.
ÖÇ13 Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili bir araştırma planlar, uygular, değerlendirir ve sunum yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Dersin tanımı ve literatür tarama Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 "Bilim Nedir” sorusuna verilen yanıtlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Bilim kavramının kısa tarihi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
4 Sınır koyma sorunu Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
5 Mantıksal çözümleme, mantıkçı pozitivizm ve duyu deneyimine dayalı doğrulama Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
6 Popper ve duyu deneyime dayalı yanlışlama Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 Lakatos ve inceltilmiş yanlışlamacılık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
8 Ara Sınavlar Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 P.Duhem, É. Meyerson ve A.Koyré’nin bilim tasarımları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
10 P.Duhem, É. Meyerson ve A.Koyré’nin bilim tasarımları-2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
11 P.Duhem, É. Meyerson ve A.Koyré’nin bilim tasarımları-3 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
12 Duhem-Quine tezi ve bütüncülüğe dayalı doğrulama Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 T.Kuhn ve paradigmalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
14 Olağan bilim, olağandışı bilim ve paradigma değişiklikleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
15 Kuhn ve paradigmalara dayalı doğrulama Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 04:11