Genel Bilgi
Kod | EBE636 |
Ad | Evde Bakım Hizmetleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; öğrencilerin, hastalık ve sağlık kavramlarının önemini kavraması, temel sağlık hizmetleri ve ebelik yaklaşımı ile birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi, hastalık durumunda iyileştirilmesi konusunda destek sağlayabilmesi, halk sağlığı bilimini, demografi, kültür, epidemiyoloji, etik, insan hakları kavramları ile irdeleyebilmesi, toplum ebeliği işlevlerini tanımlayabilmesi ve uygulama alanına uyarlayabilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders, evde bakım hizmetlerinin tanımı, kavramlar, ebelikte evde bakım uygulama standartları, ekip çalışması, ev ziyaretleri süreci ve konuyla ilgili yasal düzenlemelerini kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Erci B. Halk sağlığı ebeliği,2009.
Notlar
Karataş Z. Manevi Değerler Boyutuyla Evde Bakım Hizmetleri, 2018
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Evde bakıma ilişkin temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Evde bakım hizmetlerinde ekip çalışması, ebenin rol ve sorumluluklarını özetler. |
ÖÇ03 | Evde bakımda ev ziyareti sürecinin basamaklarını sıralar. |
ÖÇ04 | Özel grupların evde bakımı evde bakım sürecini açıklar. |
ÖÇ05 | Evde bakımda kalite ve hasta güvenliğinin önemini yorumlar. |
ÖÇ06 | Evde bakım hizmetlerinin durumunu uluslararası ve ulusal düzeyde özetler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, dersin tanımı ve literatür tarama | Araşırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Evde bakımın tanımı ve temel kavramlar | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Evde bakımın hizmetinin kapsamı | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Evde bakım ebeliği uygulamalarının standartları | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Evde bakım hizmetlerinde ekip çalışması, rol ve sorumluluklar | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ev ziyareti ve süreci | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Evde bakım hizmet alanları | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Özel grupların evde bakımı ve evde bakım hizmetlerine ilişkin olgu sunumları (gebe,lohusa, yenidoğan, çocuk v.b) | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Evde bakım hizmetlerinde hasta ve aile eğitimi | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Evde bakıma yönelik yasal düzenlemeler ve hizmetlerin sunumunda kullanılan kayıtlar ve formlar | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Evde bakımda kalite, hasta güvenliği | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Evde bakım hizmetlerinin etik boyutu | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Uluslararası evde bakım hizmeti | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ülkemizde evde bakım hizmetlerinin durumu | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |