GZT208 Araştırma Yöntemleri

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT208
Ad Araştırma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan BULUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Araştırma yöntemleri dersi, bilimsel araştırmanın epistemolojik temellerinden başlayarak, sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemlerine dair temel kavramları, bilgi ve beceri setlerini kazandırmayı amaçlar. Nicel, nitel ve karma araştırma yöntemlerine göre tasarlanan araştırmaların aşamalarının incelenmesi ve iletişim çalışmaları alanı için özgün araştırma tasarımları oluşturulması hedeflenir.

Dersin İçeriği

Sosyal bilimlerde araştırma süreci, nicel ve nitel araştırma paradigmalarına ilişkin farklılıklar, bilimsel araştırma aşamaları, etik kurallar, araştırma sorusu, araştırmanın kuramsal temeli, araştırma evreni ve örneklemi, nicel ve nitel araştırma yöntemleri, veri toplama teknikleri ve araçları, analiz yöntemleri ve bilimsel araştırma raporu yazmanın önemi açıklanır. İletişim bilimleri ve yeni medya çalışmalarında kullanılan araştırma yöntem ve teknikleri incelenir. İletişim veya medya çalışmaları için özgün bilimsel araştırma deseni oluşturulur.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Binark, M. (Ed.) (2014). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, İstanbul: Ayrıntı Y. Cresswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni – Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Eğiten Kitap. Cresswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi. Erdoğan, E. ve Uyan-Semerci, P. (2021). Toplumsal araştırma yöntemleri için bir rehber: Gereklilikler, Sınırlılıklar ve incelikler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Geray, H. (2017). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Ankara: Ütopya Y. Kümbetoğlu, B. (2015). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam Y. Şencan, İ. ve Doğan, G. (2017). Bilimsel yayınlarda kaynak gösterme, tablo ve şekil oluşturma rehberi

Notlar

APA 6 kuralları. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Sosyal bilimlerde bilimsel araştırmanın aşamalarını sıralar.
ÖÇ03 Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma sürecini betimler.
ÖÇ04 Sosyal bilimlerde nicel ve nitel paradigmanın önemini açıklar.
ÖÇ05 Sosyal bilimlerde nicel ve nitel araştırma arasındaki farkları sıralar.
ÖÇ06 Alanyazın taramanın önemini açıklar.
ÖÇ07 Bilimsel araştırmalarda alıntı ve atıf yapmanın önemini açıklar.
ÖÇ08 Bilimsel araştırmalarda etik kuralları uygular.
ÖÇ09 Bilimsel araştırma sorusu yazar.
ÖÇ10 İletişim bilimleri alanındaki araştırmaların kuramsal temelini tartışır.
ÖÇ11 Araştırma evreni ve örneklemini planlar.
ÖÇ12 Sosyal bilimlerde nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemini betimler.
ÖÇ13 Anket ve çevrimiçi anketi farklılıkları yönünden karşılaştırır.
ÖÇ14 Nitel araştırma yöntemine göre tasarlanan araştırmalar için veri toplama tekniklerini sıralar.
ÖÇ15 Nitel araştırmalardaki farklı yaklaşımları betimler.
ÖÇ16 İçerik analizi yöntemini betimler.
ÖÇ17 Netnografik yöntemi betimler.
ÖÇ18 İletişim çalışmaları için nicel/nitel/karma yönteme göre bir araştırma tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, ders izlencesinin sunumu Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Temel kavramlar, bilimsel araştırmanın aşamaları Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Araştırma yaklaşımının seçimi; nicel ve nitel paradigma karşılaştırması Nitel ve nicel yöntemleri içeren kaynakların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Alanyazın tarama, Araştırma sorusu yazma; öğrencilerin araştırma sorularından örnekler Araştırma soruları ile ilgili ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Alıntı/Atıf yapma: Alıntı yapma türleri, metin içi ve metin sonu kaynak gösterme, APA; bilimsel araştırmalarda etik Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
6 Araştırma evreni ve örneklemi belirleme, örneklem türleri Örneklem geliştirme ile ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
7 Sosyal bilimlerde nicel araştırma yöntem ve teknikleri: Hipotez ve değişkenlerin belirlenmesi; anket (survey) Nicel yöntemleri içeren ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Tüm ders materyallerininin incelenmesi ve okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sosyal bilimlerde nicel araştırma ve veri toplama teknikleri: Soruların oluşturulması, çevrimiçi anket Çevrimiçi anket tekniklerini kapsayan örneklerin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
10 Sosyal bilimlerde nitel araştırma ve veri toplama teknikleri: Gözlem: Kontrollü gözlem, doğal gözlem, katılımcı gözlem Nitel gözlem konulu makalelerin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
11 Sosyal bilimlerde nitel araştırma ve veri toplama teknikleri: Görüşme teknikleri: yapılandırılmış, yarı-yapılandırılmış, yapılandırılmamış görüşme; odak grup çalışması Görüşe tekniğini içerek akademk çalışmaların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
12 Sosyal bilimlerde nitel araştırma; farklı yaklaşımlar: 1) Anlatı araştırması 2) Fenomenolojik (Olgubilim) çalışması Fenomoloji konulu ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Soru-Cevap
13 Sosyal bilimlerde nitel araştırma; farklı yaklaşımlar: 3) Kuram oluşturma araştırması 4) Etnografik araştırma 5) Durum çalışması araştırması Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İçerik analizi İçerik analizi ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yeni medyada araştırma yöntem ve teknikleri: Netnografi Netnografi konulu bir çalışmanın belirlenmesi ve analizinin yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders materyallerininin incelenmesi ve okunması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders materyallerininin incelenmesi ve okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.02.2025 10:03