GZT208 Araştırma Yöntemleri

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT208
Ad Araştırma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Araştırma yöntemleri dersi, bilimsel araştırmanın epistemolojik temellerinden başlayarak, sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemlerine dair temel kavramları, bilgi ve beceri setlerini kazandırmayı amaçlar. Nicel, nitel ve karma araştırma yöntemlerine göre tasarlanan araştırmaların aşamalarının incelenmesi ve iletişim çalışmaları alanı için özgün araştırma tasarımları oluşturulması hedeflenir.

Dersin İçeriği

Sosyal bilimlerde araştırma süreci, nicel ve nitel araştırma paradigmalarına ilişkin farklılıklar, bilimsel araştırma aşamaları, etik kurallar, araştırma sorusu, araştırmanın kuramsal temeli, araştırma evreni ve örneklemi, nicel ve nitel araştırma yöntemleri, veri toplama teknikleri ve araçları, analiz yöntemleri ve bilimsel araştırma raporu yazmanın önemi açıklanır. İletişim bilimleri ve yeni medya çalışmalarında kullanılan araştırma yöntem ve teknikleri incelenir. İletişim veya medya çalışmaları için özgün bilimsel araştırma deseni oluşturulur.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Binark, M. (Ed.) (2014). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, İstanbul: Ayrıntı Y. Cresswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni – Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Eğiten Kitap. Cresswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi. Erdoğan, E. ve Uyan-Semerci, P. (2021). Toplumsal araştırma yöntemleri için bir rehber: Gereklilikler, Sınırlılıklar ve incelikler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Geray, H. (2017). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Ankara: Ütopya Y. Kümbetoğlu, B. (2015). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam Y. Şencan, İ. ve Doğan, G. (2017). Bilimsel yayınlarda kaynak gösterme, tablo ve şekil oluşturma rehberi

Notlar

APA 6 kuralları. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Sosyal bilimlerde bilimsel araştırmanın aşamalarını sıralar.
ÖÇ03 Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma sürecini betimler.
ÖÇ04 Sosyal bilimlerde nicel ve nitel paradigmanın önemini açıklar.
ÖÇ05 Sosyal bilimlerde nicel ve nitel araştırma arasındaki farkları sıralar.
ÖÇ06 Alanyazın taramanın önemini açıklar.
ÖÇ07 Bilimsel araştırmalarda alıntı ve atıf yapmanın önemini açıklar.
ÖÇ08 Bilimsel araştırmalarda etik kuralları uygular.
ÖÇ09 Bilimsel araştırma sorusu yazar.
ÖÇ10 İletişim bilimleri alanındaki araştırmaların kuramsal temelini tartışır.
ÖÇ11 Araştırma evreni ve örneklemini planlar.
ÖÇ12 Sosyal bilimlerde nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemini betimler.
ÖÇ13 Anket ve çevrimiçi anketi farklılıkları yönünden karşılaştırır.
ÖÇ14 Nitel araştırma yöntemine göre tasarlanan araştırmalar için veri toplama tekniklerini sıralar.
ÖÇ15 Nitel araştırmalardaki farklı yaklaşımları betimler.
ÖÇ16 İçerik analizi yöntemini betimler.
ÖÇ17 Netnografik yöntemi betimler.
ÖÇ18 İletişim çalışmaları için nicel/nitel/karma yönteme göre bir araştırma tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, ders izlencesinin sunumu Yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Temel kavramlar, bilimsel araştırmanın aşamaları Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Araştırma yaklaşımının seçimi; nicel ve nitel paradigma karşılaştırması Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Alanyazın tarama, Araştırma sorusu yazma; öğrencilerin araştırma sorularından örnekler Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Alıntı/Atıf yapma: Alıntı yapma türleri, metin içi ve metin sonu kaynak gösterme, APA; bilimsel araştırmalarda etik Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Araştırma evreni ve örneklemi belirleme, örneklem türleri Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Sosyal bilimlerde nicel araştırma yöntem ve teknikleri: Hipotez ve değişkenlerin belirlenmesi; anket (survey) Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders materyallerini okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sosyal bilimlerde nicel araştırma ve veri toplama teknikleri: Hipotez ve değişkenlerin belirlenmesi; çevrimiçi anket Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sosyal bilimlerde nitel araştırma ve veri toplama teknikleri: Gözlem: Kontrollü gözlem, doğal gözlem, katılımcı gözlem Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sosyal bilimlerde nitel araştırma ve veri toplama teknikleri: Görüşme teknikleri: yapılandırılmış, yarı-yapılandırılmış, yapılandırılmamış görüşme; odak grup çalışması Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sosyal bilimlerde nitel araştırma; farklı yaklaşımlar: 1) Anlatı araştırması 2) Fenomenolojik (Olgubilim) çalışması Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sosyal bilimlerde nitel araştırma; farklı yaklaşımlar: 3) Kuram oluşturma araştırması 4) Etnografik araştırma 5) Durum çalışması araştırması Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İçerik analizi Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yeni medyada araştırma yöntem ve teknikleri: Netnografi Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders materyallerini okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.07.2024 12:14