GZT210 Medya Okuryazarlığı

3 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT210
Ad Medya Okuryazarlığı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin medya okuryazarlığına ilişkin temel bilgiler edinmesinin yanı sıra, medya iletilerinin analiz edilebilmesine yönelik beceri kazanması da amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Medya iletilerinin eleştirel bir gözle ele alındığı ders medya okuryazarlığının ortaya çıkışından, gelişimine kadar olan süreci tüm yönleriyle ele almaktadır. Ayrıca haberler, reklamlar, sinema filmleri, kadın ve çocuk haberleri, medyada etik ihlaller gibi örnekleri kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Medya Okuryazarlığı, Nurçay Türkoğlu, Melda Cinman Şimşek, Pales Yayınları, 2016. Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, 2021, Anı Yayıncılık.

Notlar

Şule Yüksel Özmen, "Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 61 Yıl: 2018.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Medya okuryazarlığı konusunda bilgi sahibidir
ÖÇ02 Medya iletilerine yönelik eleştirel bir bakış açısı edinir.
ÖÇ03 Haberler, sinema filmleri, reklamlar ve bunların içerdikleri iletilerin ardındaki anlamlara yönelik bilgi edinir.
ÖÇ04 Medyada yer alan etik ihlaller ve bu ihlallerin yaygınlaştırdığı toplumsal problemleri irdeler.
ÖÇ05 Medyada yer alan şiddet ve kadın cinayetleri haberlerindeki etik ihlalleri analiz eder.
ÖÇ06 Çocuk hakları ve medya konusunda bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Ders kaynakları hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Medya okuryazarlığı ve temel ilkeleri ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Yetişkinlerin öğrenme kuramları ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Sanayi devrimi, üretim, medya ve toplum ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Panoptik toplum ve gözetim ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Sosyal medya okuryazarlığı ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Medya ve etik ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medya çözümleme örnekleri ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Haberler ve medya okuryazarlığı ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Reklamlar ve medya okuryazarlığı ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Medyada çocuk ve etik ihlaller ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Medya ve şiddet ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Ödev-uygulama ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Genel değerlendirme ders okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 87
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,48
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.07.2024 09:32