Genel Bilgi
Kod | GZT301 |
Ad | Gazetecilik Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ONUR DURSUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ONUR DURSUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, gazete tasarım sürecinin tüm ayrıntılarını ve işleyişini öğretmeyi amaçlamaktadır. Derste masaüstü yayıncılık kavramı ekseninde bir gazetenin okuyucuya ulaşması sürecinde geçtiği başta teknik evreler olmak üzere birçok evreyi göstermeyi ve bu konuda öğrencileri bilgilendirmeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Gazetecilik Uygulamaları Dersi, masaüstü yayıncılık, gazete tasarımı, görsel işleme ve kullanma, mizanpaj programları ve kullanımı gibi konuları içermektedir. Derste bir gazetenin tasarlanışından matbaaya gidişine kadarki süreç ayrıntılı ve uygulamalı bir biçimde gösterilmektedir. Ayrıca matbaa ve baskı süreçleri de dersin kapsamında anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Lawler, B, P. (2006). Masaüstü Yayıncılık ve Basım Kılavuzu. İstanbul: Alfa Yayıncılık. Adobe Grafik Tasarım Uzmanlığı Seti.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Masaüstü yayıncılık kavramlarını ve süreçlerini anlar. |
ÖÇ02 | Bir yayının, yayıma hazırlanması süreci hakkında fikir edinir. |
ÖÇ03 | Basım ve yayıncılık hakkında bilgiler edinir. |
ÖÇ04 | Bilgisayar programları kullanma becerisi kazanır. |
ÖÇ05 | Gazete, dergi, broşür, kitap gibi materyallerin sayfa tasarımını yapar. |
ÖÇ06 | Teknoloji ve medya ilişkisini uygulamalı olarak anlar. |
ÖÇ07 | Herhangi bir yayıncı kuruluşta tasarımcı/sayfa sekreteri olarak çalışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Haber toplama ve yazma bilgisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Gazete tasarımı 1 | Örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Gazete tasarımı 2 | Örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Gazete tasarımı 3 | Örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Gazete tasarımı 4 | Örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Okuma ve Örnek inceleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Photospoh kullanım bilgisi 1 | Ödev/proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Photospoh kullanım bilgisi 2 | Ödev/proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Photospoh kullanım bilgisi 3 | Ödev/proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Indesign kullanım bilgisi | Ödev/proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Indesign kullanım bilgisi 1 | Ödev/proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Indesign kullanım bilgisi 2 | Ödev/proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Indesign kullanım bilgisi 3 | Ödev/proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Örnek inceleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Örnek inceleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |