Genel Bilgi
Kod | UTD101 |
Ad | Türk Dili I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EMİNE KURT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. CENGİZ VELİ KURMUŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkçenin zenginliğini kavratmak; yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek; dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak.
Dersin İçeriği
Dil nedir -Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi-Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri-Türkçede sesler ve seslerin sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar-Türkçenin yapım, çekim ekleri ve uygulaması, Kompozisyonla ilgili genel bilgiler, kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması-Dilekçe ve öz geçmiş yazımı-İmla ve noktalama.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Korkmaz, Zeynep ve Diğerleri (2003), Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yargı Yayınevi.
Notlar
Uzaktan Öğretim Slaytları ve PDF Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk dilinin tarihi devirlerini ve bu devirlerdeki eserlerini tanır. |
ÖÇ02 | Türk dilinin anlatım özelliklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Türk dilinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini kavrar. |
ÖÇ04 | Türkiye Türkçesini oluşturan Anadolu'daki tarihi Türk yazı dillerini bilir. |
ÖÇ05 | Sözlü ve yazılı anlatımın türlerini ve özelliklerini tanır. |
ÖÇ06 | Çeşitli yazı türlerini uygular |
ÖÇ07 | Doğru ve etkili anlatımın niteliklerini kavrar. |
ÖÇ08 | Dil ve kültür ilişkisini değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dil ile kültür ilişkisi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dilin Türleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türkiye Türkçesi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ses Bilgisi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ses Olayları 1 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ses Olayları 2 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yazım Kuralları 1 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yazım Kuralları 2 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Noktalama İşaretleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yazışmalar | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yazışma Uygulamaları ve değerlendirmeleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 52 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,08 | ||
AKTS | 2 AKTS |