Genel Bilgi
Kod | STA707 |
Ad | Çağdaş Sanat I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BİRNUR ERALDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüz sanatında karşımıza çıkan yeni eğilimleri ve kavramları sanatın tarihsel bütünlüğü içerisinde incelemek, onların sosyal siyasal ve ekonomik olgularla olan ilişkilerini çözümlemek ve böylece öğrencilerin kendi özgün çalışmalarını çağdaş sanat teorileri ve uygulamaları içinde doğru konumlandırmalarını sağlamak
Dersin İçeriği
Çağdaş sanat ve yaratıcı uygulamalarını incelemeyi amaçlayan bu derste, 1900lardan 1960 lara uzanan sanatı şekillendiren kültürel devrimler, eleştirel teoriler ve sanat tarihinin önemli olgular, yani 20.yüzyılda öne çıkan kavramlar, kübizm, sürrealizm, konstrüktivizm vb. bir dizi sanatsal yaklaşım incelenmektedir. Bu süreçte, öğrenciler görsel örnekleri , sözlü ve yazılı olarak yorumlayarak, önemli sanat sorunlarını tartışmakta ve çözümlemektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Antmen, A. 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. Farthing, S. Sanatın Tüm Öyküsü. Fineberg, J. 1940’tan Günümüze Sanat, Hopkins, D. Modern Sanattan Sonra, Smith –L. E. 20.Yüzyılda Görsel Sanatlar. Thompson, J. Modern Resim Nasıl Okunur, Modern Ustaları Anlamak. Whitham,G.ve Pooke, G. Çağdaş Sanatı Anlamak.
Notlar
The Art Story: Visual Art Movements, Artists, Ideas and Topics. Erişim adresi https://www.theartstory.org
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanatın değişim süreçlerini etkileyen bilimsel, kültürel ve politik unsurları açıklar. |
ÖÇ02 | Modern ve Çağdaş Sanatın önemli akımlarını ve sanatçılarını bilir. |
ÖÇ03 | Sanat yapıtı oluşturma süreçlerini bilir ve açıklar. |
ÖÇ04 | Sanat yapıtını çözümleme yöntemlerini bilir ve kullanır. |
ÖÇ05 | Güncel sanat örneklerini öne çıkan argümanlar bağlamında tartışır. |
ÖÇ06 | Günümüzde öne çıkan değer ve kavramların güncel sanata yansımalarını açıklar. |
ÖÇ07 | Sanatta disiplinlerarası işbirliklerini takip eder ve katılır.. |
ÖÇ08 | Sanatın sosyolojik olay ve olgularla ilişkisini çözümler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 19. Yüzyıla Genel Bakış | Dersin içeriğinin ve kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | 19. Yüzyılda Sanat Kuramları | Dersin içeriğinin ve kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | 19. Yüzyılda Sanat Kuramları ve Temel Kavramlar | Dersin içeriğinin ve kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | 20. Yüzyıl Sanatını etkileyen sosyo politik ve psikolojik ortam. | Dersin içeriğinin ve kaynaklarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | 20. Yüzyılda Avrupada Sanat; Fov'lar, Ekspresyonistler, Kübizm, Rus Avangardları | Seçilmiş metinleri okuma ve kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | 20. Yüzyılda Avrupada Sanat; Orfizm, Soyut Sanat, Fütürizm, Konstrüktivizm | Seçilmiş metinleri okuma ve kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
7 | 20. Yüzyılda Kültürel Farklılıklar ve Sanat; Dada ve Sürrealizm | Seçilmiş metinleri okuma ve kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | 1940-1960 yılları arasında Avrupa ve Amerika’da Yeni Sanatsal Süreçler ve Soyut Dışavurum | Seçilmiş metinleri okuma ve görsellleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | 1940-60 yılları arasında Fransa’da Resim; Taşizm(Lekecilik)/ İnformel Sanat ve Öteki Sanat | Seçilmiş metinleri okuma ve görsellleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Tüketim ve kitle kültürünün sanata yansımaları; Pop Art | Seçilmiş metinleri okuma ve görsellleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | 1960- 1980 yılları arasında Avrupa'da ortaya çıkan sanat hareketleri; Fluxus, Neo Realizm, Neo Ekspresyonizm | Seçilmiş metinleri okuma ve görsellleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Geç Modernizm / Minimalizm ve Kavramsal Sanat | Sunuma hazırlık ve araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sanatta kimlik politikaları ve Feminist Sanat | Sunuma hazırlık ve araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sanatta Sivil Haklar Hareketi | Sunuma hazırlık ve araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |