Genel Bilgi
Kod | UTD101 |
Ad | Türk Dili I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MUSTAFA YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MUSTAFA YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. MUSTAFA YILMAZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak, estetik sanatların özelliklerini kavratmak.
Dersin İçeriği
Dil nedir Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri. Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması. Dilekçe ve öz geçmiş yazımı. İmla ve noktalama.
Dersin Ön Koşulu
Ön şart bulunmamaktadır.
Kaynaklar
-Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Yazar: Nurettin Demir, Emine Yılmaz -Üniversiteler için Türk Dili, Yazar: Muharrem Ergin -Üniversite Öğrencileri için Uygulamalı Türk Dili-1, Yazar: Yusuf Çotuksöken -Türk Dili Dil ve Anlatım, Yazar: Atilla Özkırımlı
Notlar
-Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Yazar: Nurettin Demir, Emine Yılmaz -Üniversiteler için Türk Dili, Yazar: Muharrem Ergin -Üniversite Öğrencileri için Uygulamalı Türk Dili-1, Yazar: Yusuf Çotuksöken -Türk Dili Dil ve Anlatım, Yazar: Atilla Özkırımlı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dilin birey ve toplum için önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Estetik kavramını bilir; edebiyat ve peyzaj estetikleri üzerine yorum yapar. |
ÖÇ03 | Kültürün temel unsurlarını bilerek dille olan ilişkisini açıklar. |
ÖÇ04 | Ana dili, konuşma dili, yazı dili, edebî dil, lehçe gibi kavramları doğru kullanır. |
ÖÇ05 | Dil mantığını, dünyadaki dillerin oluşum evresini açıklar. |
ÖÇ06 | Türkçenin bu diller arasındaki yerini açıklar. |
ÖÇ07 | Türkçenin tarihi gelişimini açıklar. |
ÖÇ08 | Dil Devrimi'nin Türkçenin tarihi gelişiminde nasıl bir işleve sahip olduğunu anlatır. |
ÖÇ09 | Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır. |
ÖÇ10 | Yazım kurallarına uyar. |
ÖÇ11 | Noktalama işaretlerini doğru kullanır. |
ÖÇ12 | Yazışma kurallarını bilir ve örnekler sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce´´nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminde kurama, uygulamaya ve alan terminolojisine yönelik kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisine katkıda bulunacak dilbilim, kültür, edebiyat, çeviri bilim, iletişim yan alanlarına ilişkin temel kavram, kuram ve akımların bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi öğrenci değişkenlerine ilişkin kapsamlı bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana yönelik nitel ve/ya nicel bilimsel yöntemlerin bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisini kullanarak, gereksinim duyulduğunda bu bilgiyi yeniden yapılandırarak, eğitsel amaçlar ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri, yaşları ve olası gereksinimleri doğrultusunda etkili plan, yöntem, materyal, etkinlik ve ölçme, değerlendirm | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir bakış açısıyla eğitsel içerik ve materyalleri inceleyebilir, gereksinim duyulduğunda bunları uyarlama ve geliştirme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretimde karşılaşılan sorunlara yönelik değerlendirmelerde bulunabilir, sınıf içi uygulamalarda sonuç odaklı çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim uygulamalarında inisiyatif alma ve yaratıcı olma gibi bağımsız davranış becerileri kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim teknolojileri bağlamında kendisi için gerekli olacak bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizce öğretmenliği uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim sisteminin yapısını, amaçlarını ve işlevlerini tanır.Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır ve eğitimdeki diğer paydaşlarla (okul yönetimi, veli vb.) ilet | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki öz güven (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma), sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisine sahiptir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dil ile kültür ilişkisi / Estetik sanatların özellikleri | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dilin Türleri | İlgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkiye Türkçesi | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ses Bilgisi | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Konu tekrarı | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Ses Olayları | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yazım Kuralları I | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yazım Kuralları II | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Noktalama İşaretleri | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yazışmalar | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yazışma Uygulamaları ve değerlendirmeleri | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Tekrar | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 2 | 16 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 6 | 2 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,40 | ||
AKTS | 2 AKTS |