Genel Bilgi
Kod | ILEM751 |
Ad | Sosyal Ağlar ve İletişim Pratiklerinin Eleştirisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan BULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste dijitalleşen insan ilişkilerinin ağlara yansımaları, ekonomi politik sistem ve iletişim uygulamalarına yönelik eleştirel okumalar yapılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders platform kapitalizmi, küresel iletişim eşitsizliği, sosyal medya ve toplumsal değişime etkileri gibi konular da yapılmış bilimsel araştırmaların analiz edilmesini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fuchs, C. (2016). Sosyal medya: Eleştirel bir giriş. Ankara: Nota Bene Yayınları. Aust, S., & Ammann, T. (2018). Dijital Diktatörlük: Kitlesel Gözetim, Verilerin Kötüye Kullanımı ve Siber Savaş. Hece Yayınları ve Dergileri. Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders. Kolektif Kitap.
Notlar
achucki, M. A., & Breiger, R. L. (2010). Cultural holes: Beyond relationality in social networks and culture. Annual review of sociology, 36, 205-224.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal medyadaki temel içerik mantığını açıklar. |
ÖÇ02 | Sosyal ve Dijital medyanın geleneksel medyadan farklılıklarını açıklar. |
ÖÇ03 | Sosyal medya platformlarını etik, eşitsizlik, gözetim ve mahremiyet kavramları çerçevesinden tanımlar. |
ÖÇ04 | Sosyal medya ile ilgili öncelikli araştırma yönelimini açıklar. |
ÖÇ05 | Sosyal medya ve temel sosyal sorunlar konusunda araştırma konusu tasarlayabilir. |
ÖÇ06 | Küresel sosyal medya platformları ve medyada üretim biçimlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve kaynakların tanıtılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Soyal medya kuramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Sosyal medya ve gözetim | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Dijital eşitsizlik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Sosyal medya ve ayrımcılık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Sosyal medya ve İdeoloji | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | İletişim araştırmaları analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Platform kapitalizmi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Dijital diktatötlük | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Dijital emek | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Sosyal medya ve popüler kültür | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Sosyal medya araştırmaları 1 | İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
14 | Sosyal medya araştırmaları 2 | İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
15 | Sosyal medya araştırmaları 3 | İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |