FEL710 Farklı Sosyokültürel Yapılar (S)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FEL710
Ad Farklı Sosyokültürel Yapılar (S)
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CAHİT ASLAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. CAHİT ASLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı. kültür ve sosyal yapıları ilişkin etniste. davranış kalıpları ve alışkanlıklar gibi kavramları kavramaktır. Faklı sosyokültürlere sahip toplumları öğrenmektir.

Dersin İçeriği

Anadolu tarihin her döneminde olduğu gibi günümüzde de jeopolitik önemini korumaktadır. Uluslar arası ilişkilerin biçimlenmesinde etken olan bu bölge tarihten gelen mirası ve yakın sınır ilişkilerinden dolayı dünya ile olan ilişkilerini de etkilemektedir. Bu derste Anadolu bulunan mevcut farklı sosyokültürel yapılar. bu yapıların tarihsel arka planı ve olası sonuçları mevcut verilere dayalı olarak incelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

ALESINA. A. Reza Baqir. William Easterly. (1999). "Public Goods and Ethnic Divisions". Quarterly Journal of Economics. 1243 1284. ALESINA. Alberto. Enrico Spolaore. (1997). "On the Number and Size of Nations". Quarterly Journal of Economics. 112(4). 1027-1056. ANDREWS. P. A. (1992).“Türkiye’de Etnik Gruplar” . Çev: Mustafa Küpüşoğlu İstanbul Tümzamanlar Yayıncılık. AYATA-GÜNEŞ. Ayşe (1996).“Kültürel Kimlik. Türkiye’de Etnik Kimlik ve Etnik Gruplar”. Toplum ve Göç. 2. Ulusal Sosyoloji Kongresi. içinde. Ankara. Sosyoloji Derneği Yayınları No: 5 BERRY. B ve H. L. TISCHLER (1991).“Race and Ethnic Relations”. Boston. Houghton Mifflin Company. BRETON. R (1978).“The Structure of Relationships Between Etnic Colllectivities”. In The Canadian Etnic Mosaic. Ed: L. Dreger Toronto. Mc Celland and Stewart.. FRAZIER. Franklin (1965).“Race and Cultural Contacts in the Modern World. Boston. Bacon Press. FRENCES. E. K. (1947).“The Nature of Ethnic Groups”. AJS-52 Page: 392-400 GORDON. Milton M.(1964).“Assimilation in American Life”. New York. Oxford University Press.

Notlar

GUMILEV. Leo (1991).“Ethnogenesis and the Biosphere”. Moskow. Proress Publishers.. GUTMANN. Amy (1996). “Çokkültürcülük”. Çev: Özcan Kabakcıoğlu. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları. HECHMANN. Lale Yalçın (1995).“Ulus. Millet. Azınlık. Etnik Grup ve Kültür Kavramları Üzerine” . Ankara. “Birikim” 71-72. Etnik Kimlik ve Azınlıklar Özel Sayısı. HOETINK. Harmannus (1974).“National Identity and Somatic Norm Image”. Ethnicity and Natio-Building:Comparative International and Historical Perspectives:29-44 içinde. Ed: Wendell Bell-Walter E. Freeman. London Sage Publications. KYMLICKA. Will (1995).“Çokkültürlü Yurttaşlık”. Çev: Abdullah Yılmaz. İstanbul. Ayrıntı Yayınları. ÖZÖNDER. M. Cihat (1984).“Kültür Bütünleşmesi ve Alt-Kültür Grupları Hakkında Düşünceler” . Ankara. Türk Kültürü Araştırmaları XXII (1-2): 132-152. ACEMOGLU. Daron. Simon Johnson. James A. Robinson. (2000). The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation . NBER Working Paper Series. No: 7771. Sencer. Muzaffer. Osmanlı Toplum Yapısı. May Yayınları. İstanbul. 1982 Türkdoğan. O.. (2002) Türk Toplum Yapısı. Çamlıca Yayınları. İstanbul


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyokültürel yapı kavramını tanımlayarak, toplumların farklı kültürel ve sosyal özelliklerini açıklayabilir.
ÖÇ02 Kültür, değerler, normlar ve toplumsal yapı arasındaki ilişkiyi inceleyebilir.
ÖÇ03 Farklı toplumların tarih boyunca nasıl geliştiğini analiz ederek, sosyokültürel yapıların değişim dinamiklerini anlayabilir.
ÖÇ04 Etnik ve kültürel çeşitliliği tanımlayarak, bu çeşitliliğin toplumlar üzerindeki etkilerini değerlendirebilir.
ÖÇ05 Çokkültürlülük ve toplumsal uyum kavramlarını açıklayarak, bu yaklaşımlar arasındaki farkları tartışabilir.
ÖÇ06 Toplumsal farklılık ve eşitlik kavramlarını eleştirel bir şekilde değerlendirerek, bu kavramların pratikteki etkilerini tartışabilir.
ÖÇ07 Küreselleşmenin farklı toplumların sosyokültürel yapıları üzerindeki etkilerini analiz edebilir.
ÖÇ08 Farklı sosyokültürel yapılar arasında ortaya çıkan çatışmaları ve uyum süreçlerini inceleyerek, çözüm önerileri sunabilir.
ÖÇ09 Sosyokültürel farklılıkların günümüzdeki politik ve ekonomik etkilerini analiz edebilir.
ÖÇ10 Sosyokültürel çeşitliliğin toplumsal dayanışma ve işbirliği süreçlerine olan katkısını eleştirel bir şekilde tartışabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş Hazırbulunuşluk. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
2 Sosyo-kültür Kuramları.1: E. B. Taylor. L. H. Morgan. F. Boas Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
3 Sosyo-kültür Kuramları.2: B. Malinowski. Radcliffe-Brown. A.L. Kroeber Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
4 Etnisite nedir? Millet ve Etnik Grup. Etnogenez kavramı Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
5 Irk ve Etnik Grup İlişkiler Genel Kuramı Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
6 Etnik mobilizasyon Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
7 Etnik çatışma yönetimi Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
8 Ara sınavı Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tartışma konusu.1: Kürtler ve Zazalar Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
10 Tartışma konusu.2: Kafkas Diasporası Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
11 Tartışma konusu.3: Romanlar-Çingeneler Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
12 Tartışma konusu.4: Nusayriler-Arap Alevileri Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
13 Tartışma konusu.5: Alevilik-Bektaşilik Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
14 Tartışma konusu.6: Gayri Müslimler Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
15 Genel değerlendirme Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
16 Final sınavı Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final sınavı Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.12.2024 02:19