Genel Bilgi
Kod | FEL710 |
Ad | Farklı Sosyokültürel Yapılar (S) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı. kültür ve sosyal yapıları ilişkin etniste. davranış kalıpları ve alışkanlıklar gibi kavramları kavramaktır. Faklı sosyokültürlere sahip toplumları öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Anadolu tarihin her döneminde olduğu gibi günümüzde de jeopolitik önemini korumaktadır. Uluslar arası ilişkilerin biçimlenmesinde etken olan bu bölge tarihten gelen mirası ve yakın sınır ilişkilerinden dolayı dünya ile olan ilişkilerini de etkilemektedir. Bu derste Anadolu bulunan mevcut farklı sosyokültürel yapılar. bu yapıların tarihsel arka planı ve olası sonuçları mevcut verilere dayalı olarak incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ALESINA. A. Reza Baqir. William Easterly. (1999). "Public Goods and Ethnic Divisions". Quarterly Journal of Economics. 1243 1284. ALESINA. Alberto. Enrico Spolaore. (1997). "On the Number and Size of Nations". Quarterly Journal of Economics. 112(4). 1027-1056. ANDREWS. P. A. (1992).“Türkiye’de Etnik Gruplar” . Çev: Mustafa Küpüşoğlu İstanbul Tümzamanlar Yayıncılık. AYATA-GÜNEŞ. Ayşe (1996).“Kültürel Kimlik. Türkiye’de Etnik Kimlik ve Etnik Gruplar”. Toplum ve Göç. 2. Ulusal Sosyoloji Kongresi. içinde. Ankara. Sosyoloji Derneği Yayınları No: 5 BERRY. B ve H. L. TISCHLER (1991).“Race and Ethnic Relations”. Boston. Houghton Mifflin Company. BRETON. R (1978).“The Structure of Relationships Between Etnic Colllectivities”. In The Canadian Etnic Mosaic. Ed: L. Dreger Toronto. Mc Celland and Stewart.. FRAZIER. Franklin (1965).“Race and Cultural Contacts in the Modern World. Boston. Bacon Press. FRENCES. E. K. (1947).“The Nature of Ethnic Groups”. AJS-52 Page: 392-400 GORDON. Milton M.(1964).“Assimilation in American Life”. New York. Oxford University Press.
Notlar
GUMILEV. Leo (1991).“Ethnogenesis and the Biosphere”. Moskow. Proress Publishers.. GUTMANN. Amy (1996). “Çokkültürcülük”. Çev: Özcan Kabakcıoğlu. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları. HECHMANN. Lale Yalçın (1995).“Ulus. Millet. Azınlık. Etnik Grup ve Kültür Kavramları Üzerine” . Ankara. “Birikim” 71-72. Etnik Kimlik ve Azınlıklar Özel Sayısı. HOETINK. Harmannus (1974).“National Identity and Somatic Norm Image”. Ethnicity and Natio-Building:Comparative International and Historical Perspectives:29-44 içinde. Ed: Wendell Bell-Walter E. Freeman. London Sage Publications. KYMLICKA. Will (1995).“Çokkültürlü Yurttaşlık”. Çev: Abdullah Yılmaz. İstanbul. Ayrıntı Yayınları. ÖZÖNDER. M. Cihat (1984).“Kültür Bütünleşmesi ve Alt-Kültür Grupları Hakkında Düşünceler” . Ankara. Türk Kültürü Araştırmaları XXII (1-2): 132-152. ACEMOGLU. Daron. Simon Johnson. James A. Robinson. (2000). The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation . NBER Working Paper Series. No: 7771. Sencer. Muzaffer. Osmanlı Toplum Yapısı. May Yayınları. İstanbul. 1982 Türkdoğan. O.. (2002) Türk Toplum Yapısı. Çamlıca Yayınları. İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyokültürel yapı kavramını tanımlayarak, toplumların farklı kültürel ve sosyal özelliklerini açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Kültür, değerler, normlar ve toplumsal yapı arasındaki ilişkiyi inceleyebilir. |
ÖÇ03 | Farklı toplumların tarih boyunca nasıl geliştiğini analiz ederek, sosyokültürel yapıların değişim dinamiklerini anlayabilir. |
ÖÇ04 | Etnik ve kültürel çeşitliliği tanımlayarak, bu çeşitliliğin toplumlar üzerindeki etkilerini değerlendirebilir. |
ÖÇ05 | Çokkültürlülük ve toplumsal uyum kavramlarını açıklayarak, bu yaklaşımlar arasındaki farkları tartışabilir. |
ÖÇ06 | Toplumsal farklılık ve eşitlik kavramlarını eleştirel bir şekilde değerlendirerek, bu kavramların pratikteki etkilerini tartışabilir. |
ÖÇ07 | Küreselleşmenin farklı toplumların sosyokültürel yapıları üzerindeki etkilerini analiz edebilir. |
ÖÇ08 | Farklı sosyokültürel yapılar arasında ortaya çıkan çatışmaları ve uyum süreçlerini inceleyerek, çözüm önerileri sunabilir. |
ÖÇ09 | Sosyokültürel farklılıkların günümüzdeki politik ve ekonomik etkilerini analiz edebilir. |
ÖÇ10 | Sosyokültürel çeşitliliğin toplumsal dayanışma ve işbirliği süreçlerine olan katkısını eleştirel bir şekilde tartışabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş | Hazırbulunuşluk. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
2 | Sosyo-kültür Kuramları.1: E. B. Taylor. L. H. Morgan. F. Boas | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
3 | Sosyo-kültür Kuramları.2: B. Malinowski. Radcliffe-Brown. A.L. Kroeber | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
4 | Etnisite nedir? Millet ve Etnik Grup. Etnogenez kavramı | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
5 | Irk ve Etnik Grup İlişkiler Genel Kuramı | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
6 | Etnik mobilizasyon | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
7 | Etnik çatışma yönetimi | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
8 | Ara sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tartışma konusu.1: Kürtler ve Zazalar | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
10 | Tartışma konusu.2: Kafkas Diasporası | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
11 | Tartışma konusu.3: Romanlar-Çingeneler | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
12 | Tartışma konusu.4: Nusayriler-Arap Alevileri | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
13 | Tartışma konusu.5: Alevilik-Bektaşilik | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
14 | Tartışma konusu.6: Gayri Müslimler | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
15 | Genel değerlendirme | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Final sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |