Genel Bilgi
Kod | FEL1702 |
Ad | Nitel Sosyal Araştırma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Nitel araştırmanın temel ilkelerine, nitel araştırma modellerine, veri toplama ve yorumlama yol ve tekniklerine dair bilgi ve becerilerin edinilmesi
Dersin İçeriği
1-Nitel düşüncenin ve araştırmaların gelişimi, epistemolojik ve ontolojik temelleri ve sınırları; 2-Nitel araştırma modelleri, 3-Nitel veri toplama ve protokolleme yolları, 4-Nitel veri analizi (kategori geliştirme, söylem analizi, semiyoloji, hermenötik, fenomenoloji, psikanalıtak, Marksist, tipolojik çözümleme, yapı söküm vb.), 5-Güvenilirlik geçerlik yolları, 6-Nitel araştırmanın bilim kuramları ve sosyal bilim kuramları arasındaki yeri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
P, Mayring Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş A.A. Berger İletişim Çözümlemeleri
Notlar
Söylem analizi, göstergebilim, hermönitik, fenomenoloji ve anlambilim konularındaki yayınlar ve nitel araştırma makaleleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nicel-nitel ayrımını, olgu ve olayların nitel boyutlarını bilir. |
ÖÇ02 | Nitel araştırmanın temel ilkelerini bilir. |
ÖÇ03 | Betimsel veri toplar ve protokolleme yapar. |
ÖÇ04 | Kategori oluşturmayı bilir. |
ÖÇ05 | Nitel yorumlama yollarını bilir ve nitel analiz/yorum yapabilir. |
ÖÇ06 | Nitel araştırmada güvenilirlik geçerlik yollarını bilir. |
ÖÇ07 | Nitel araştırmalardan sonuçlar çıkarır ve çözüm önerileri geliştirebilir. |
ÖÇ08 | Nitel araştırmanın olanaklarını ve sınırlarını epistemolojik ve ontolojik açıdan değerlendirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nitel araştırmanın anlam ve önemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Nitel araştırma ilkeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Nitel araştırma modelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Nitel veri ve nitel veri toplama | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
5 | Betimsel veri toplama ve protokolleme | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kategori oluşturma | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Nitel içerik çözümlemesi | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Olgu merkezli yorumlama | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Fenomenolojik yorumlama | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Psikanaliz ve Marksist çözümleme | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Hermönitik yorumlama | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Göstergebilim, anlambilim ve söylem analizi | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Nitel araştırmada güvenilirlik ve geçerlilik | Alıştırma-deneme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Nitel araştırmanın epistemolojik ve ontolojik açıdan değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |