FEL1702 Nitel Sosyal Araştırma

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FEL1702
Ad Nitel Sosyal Araştırma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Nitel araştırmanın temel ilkelerine, nitel araştırma modellerine, veri toplama ve yorumlama yol ve tekniklerine dair bilgi ve becerilerin edinilmesi

Dersin İçeriği

1-Nitel düşüncenin ve araştırmaların gelişimi, epistemolojik ve ontolojik temelleri ve sınırları; 2-Nitel araştırma modelleri, 3-Nitel veri toplama ve protokolleme yolları, 4-Nitel veri analizi (kategori geliştirme, söylem analizi, semiyoloji, hermenötik, fenomenoloji, psikanalıtak, Marksist, tipolojik çözümleme, yapı söküm vb.), 5-Güvenilirlik geçerlik yolları, 6-Nitel araştırmanın bilim kuramları ve sosyal bilim kuramları arasındaki yeri

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

P, Mayring Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş A.A. Berger İletişim Çözümlemeleri

Notlar

Söylem analizi, göstergebilim, hermönitik, fenomenoloji ve anlambilim konularındaki yayınlar ve nitel araştırma makaleleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Nicel-nitel ayrımını, olgu ve olayların nitel boyutlarını bilir.
ÖÇ02 Nitel araştırmanın temel ilkelerini bilir.
ÖÇ03 Betimsel veri toplar ve protokolleme yapar.
ÖÇ04 Kategori oluşturmayı bilir.
ÖÇ05 Nitel yorumlama yollarını bilir ve nitel analiz/yorum yapabilir.
ÖÇ06 Nitel araştırmada güvenilirlik geçerlik yollarını bilir.
ÖÇ07 Nitel araştırmalardan sonuçlar çıkarır ve çözüm önerileri geliştirebilir.
ÖÇ08 Nitel araştırmanın olanaklarını ve sınırlarını epistemolojik ve ontolojik açıdan değerlendirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Nitel araştırmanın anlam ve önemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Nitel araştırma ilkeleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Nitel araştırma modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
4 Nitel veri ve nitel veri toplama Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
5 Betimsel veri toplama ve protokolleme Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
6 Kategori oluşturma Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
7 Nitel içerik çözümlemesi Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Olgu merkezli yorumlama Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
10 Fenomenolojik yorumlama Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
11 Psikanaliz ve Marksist çözümleme Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
12 Hermönitik yorumlama Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
13 Göstergebilim, anlambilim ve söylem analizi Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
14 Nitel araştırmada güvenilirlik ve geçerlilik Alıştırma-deneme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Nitel araştırmanın epistemolojik ve ontolojik açıdan değerlendirilmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 16 32
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 144
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,76
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.12.2024 04:38