Genel Bilgi
Kod | BAT127 |
Ad | Toprak Verimliliği ve Gübreleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İLKAY ŞEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. İLKAY ŞEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki yetiştiriciliğinin ve tarımsal üretimin ana unsuru olan toprağın önemli özelliklerinin tanıtılması ve sürdürülebilir tarım için gerekli tarımsal faaliyetlerin sağlanması, gübre ve gübreleme hakkında genel bilgiler edindirmektir.
Dersin İçeriği
Bitki yetiştiriciliğinde toprak ve toprağın özellikleri, bitki beslemede kullanılacak gübreler ve gübreleme yöntemleri işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
N. Güzel, K.Y. Gülüt, G. Büyük. 2002. Toprak Verimliliği ve Gübreler (Çeviri) Ç.Ü. Ziraat Fak. Yayın NO: 80, Adana Ders Notu Güneş, A., Alpaslan, M. ve İnal, A. 2004. Bitki Besleme ve Gübreleme. A.Ü. Ziraat Fakültesi yayın No: 1539, Ders Kitabı: 492.
Notlar
Kacar, B. ve Katkat, V. 2006. Bitki Besleme.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprağın oluşumu açıklar. |
ÖÇ02 | Toprak çeşitlerinin işlevlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Bitki yetiştiriciliğinde toprak faktörlerinin işlevlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Gübre-Toprak-Bitki problemlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Toprak özellikleri ile bitki besin elementlerinin yarayışlılığını açıklar. |
ÖÇ06 | Organik gübreleri açıklar. |
ÖÇ07 | Bitki yetiştiriciliğinde toprağın etkisini ve önemini açıklar. |
ÖÇ08 | Optimum gübrelemede bitki, çevre ve ekonomik problemleri açıklar. |
ÖÇ09 | Kimyasal gübre materyallerini açıklar. |
ÖÇ10 | Kimyasal gübrelerin avantajlarını açıklar |
ÖÇ11 | Türkiye de ve Dünya da ki gübre kullanım durumlarını açıklar |
ÖÇ12 | Düzenli gübrelemelerin avantajlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel iletişim becerilerini kazanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprağın tanımı, toprak biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkisi, toprakların bileşimi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprağın oluşumu, toprak oluşumunda parçalanma ve ayrışma olayları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Toprak oluşumuna etki eden etmenler ve toprak oluşum işlemleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toprakların fiziksel özellikleri (tekstür, strüktür, porozite renk, sıcaklık, su, hava) | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Toprakların kimyasal özellikleri, Toprak reaksiyonu, Kil minerallerinin yapısı, Toprakta katyon değişimi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprak organik maddesi ve organik maddenin arttırılmasına yönelik uygulamalar | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Toprak-bitki-su ilişkisi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Gübreleme tanımı, Gübrelemeye etki eden bitkisel faktörler (tek/çok yıllık, ıslah/yerli çeşit, kök sistemi, genetik yapısı) | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Gübrelemeye etki eden dış faktörler: Toprak(reaksiyonu, organik maddesi, Katyon değişim kapasitesi, besin maddesi kapsamı, kireç içeriği, tuzluluğu), Atmosfer (Sıcaklık, yağış, ışık), Ekonomi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Gübreleme Yöntemler | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Gübrelerin sınıflandırılması, Organik gübreler, Ahır gübresi, -özellikleri, -faydaları, - içerikleri, içeriğine etki eden faktörler | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kompost, kent artıkları, kan tozu, deri tozu, boynuz ve tırnak tozu, guano, yeşil gübre, yeşil gübre bitkileri, yeşil gübre bitkilerinin yetiştirilmeleri ve yetiştirme sistemleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Dünyada ve ülkemizde kimyasalgübrelerin üretim- tüketim miktarları, ülkemizdeki gübre sektörü, üretim kuruluşları,üretilen gübre tipleri, Kimyasalgübreler ile ilgili genel bilgiler, Azotlu gübrelerin ham maddeleri, Nitrat azotlu gübreler (NaNO3, KNO3, CaNO3,)ve özellikleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kompoze gübreler ve uygulamada avantaj/dezavantajları, Organo-mineral gübreler | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |