MATZ303 Geometri ve Ölçme Öğretimi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MATZ303
Ad Geometri ve Ölçme Öğretimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Matematik öğretmen adaylarına geometri ve ölçme konularını derslerinde nasıl etkili bir şekilde kullanabileceklerine ilişkin teorik ve pratik bilgiler kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Geometrinin tarihsel gelişimi; Van Hiele düşünme düzeyleri; temel geometrik kavramlar, geometrik yapılar, geometrik cisimler; eşlik ve benzerlik; dönüşüm geometrisi, izdüşüm, örüntü ve süslemeler, fraktalar; Pisagor teoremi; ölçmenin doğası, zaman, uzunluk, alan, hacim ve açı ölçme konularının öğretimi (ders içeriğini düzenleme-uygun öğretim materyallerini ve stratejilerini kullanma vb.); bu konulara ilişkin öğrenci bilgisi (kavramlara ilişkin öğrenci düşüncesini anlama, yorumlama; öğrenci zorluklarını, hatalarını, kavram yanılgılarını ve nedenlerini bilme); bu konuların günlük hayat ve diğer derslerle ilişkisi

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ertekin, E. ve Ünlü, M. (2022). Geometri ve Ölçme Öğretimi: Tanımlar, Kavramlar ve Etkinlikler. Ankara: PegemA Yayınevi. Ağırman Aydın, T. ve Küçük Demir, B. (2021). Geometri ve Öğretimi. Ankara: PegemA Yayınevi.

Notlar

Altun, M. (2015). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Aktüel. Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim. Çev. Edit. Soner Durmuş), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Wallace, E. C., & West, S. F. (2015). Roads to geometry. Waveland Press.Sinclair, N., Pimm, D., & Skelin, M. (2012). Developing essential understanding of geometry for teaching mathematics in grades 6-8. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.Johnston-Wilder, S., & Mason, J. (Eds.). (2005). Developing thinking in geometry.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Matematik öğretim programındaki geometri konularının neler olduğunu açıklar.
ÖÇ02 Matematik öğretim programındaki ölçme konularının neler olduğunu açıklar
ÖÇ03 Van Hiele geometri düşünme düzeyinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Geometri problemlerinin çözümünde uygun stratejileri seçer.
ÖÇ05 Geometri konularındaki öğrencilerin kavram yanılgılarını analiz eder
ÖÇ06 Geometri konularını günlük hayat ile ilişkilendirir
ÖÇ07 Geometri konularını diğer dersler ile ilişkilendirir
ÖÇ08 Ölçme konularındaki öğrencilerin kavram yanılgılarını açıklar
ÖÇ09 Geometri konularındaki ispat türlerinin özelliklerini açıklar
ÖÇ10 Geometri konularını öğretirken uygun materyalleri tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dönem planının yapılması dersile ilgili amaç ve kapsam ile ilgili giriş İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Van Hiele düşünme düzeyleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Uzamsal düşünme İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Temel geometrik kavramlar ve öğretimi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Eşlik benzerlik ve öğretimi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Düzlemsel şekiller ve öğretimi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Cisimler ve öğretimi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dönüşüm geometrisi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Örüntü ve süslemeler öğretimi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Ölçme İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Uzunluk ve alan öğretimi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Hacim ve ölçme konularının öğretimi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Dinamik Geometri Yazılımları: Cabri Geometri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Dinamik Geometri Yazılımları Geogebra İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 Genel değerlendirme Genel değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 07:08