Genel Bilgi
Kod | MATZ403 |
Ad | Matematik Öğretiminde Kavram Yanılgıları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretmen adaylarına matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı ile ilgili anlayış kazandırmak ve bu kavramlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya çıkarmalarına yardım etmek, öğrencilerin kavram yanılgılarını ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri hakkında ilgili alan yazından araştırma yapmalarını sağlayarak bu konuda çözüm önerileri geliştirmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
Matematikse hata, zorluk ve kavram yanılgısı; kavram yanılgısı çeşitleri, matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar; ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri; konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özmantar, M. F., Bingölbali, E., Akkoç, H. (2015). Matematiksel Kavram Yanilgilari Ve Çözüm Önerileri. Ankara: PegemA Yayınevi. Ertekin, E. ve Bütüner, S. (2023). Ortaokul Matematiğinde Hatalar-Kavram Yanılgıları ve Giderilmesine Yönelik Etkinlikler. Ankara. Vizetek Yayınevi.
Notlar
NCTM, (2000). The standards 2000 project. Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2015). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally. Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press.Burke, K. (1999). How to Authentic Learning (3rd Ed). Arlington Heights, İllinois: Skyligth Professional Development. Ons Elawer, Corna.McMillan, (2004). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education. English, L. D. (2002). Handbook of International Research in Mathematics Education, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisers.Heddens, J. W., Speer, W. R. (2006). Today’s Mathematics: Concepts, Methods and Instructional Activities (11th Ed.), Hoboken NJ: John Wiley and Sons, Inc
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı kavramlarını açıklar |
ÖÇ02 | Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı kavramları arasındaki farkları ayırt eder |
ÖÇ03 | Ortaokul matematik konulaındandaki yaygın kavram yanılgılarını açıklar |
ÖÇ04 | Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri karşılaştıır |
ÖÇ05 | Öğrenci özelliklerine göre oluşabilecek kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri geliştirir |
ÖÇ06 | Konu alanına göre oluşabilecek kavram yanılgılarını gidermeye yönelik çözüm modeli tasarlar |
ÖÇ07 | Ortaokul öğrencilerinin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarını analiz eder |
ÖÇ08 | Ortaokul matematik konularındaki yaygın kavram yanılgı türlerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders materyallerinin tanıtımı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Matematiksel Hata/Zorluk/Kavram Yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Basamak değeri konusundaki kavram yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Kesirler konusundaki kavram yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tam sayılar konusundaki kavram yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
6 | Oran-orantı konusundaki kavram yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
7 | Olasılık konusundaki kavram yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Denklemler konusundaki kavram yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
10 | Üslü ve köklü sayılar konusundaki kavram yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
11 | Açılar konusundaki kavram yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
12 | Düzgün şekiller konusundaki kavram yanılgıları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Uygulama örnekleri: Sayılar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Uygulama örnekleri: Ölçme | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
15 | Uygulama örnekleri: Cebir | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
16 | Genel Değerlendirme | Genel Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |