MATZ402 Matematik Felsefesi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MATZ402
Ad Matematik Felsefesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. PERİHAN ARTUT
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. PERİHAN ARTUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğretmen adaylarının matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi hakkında bilgi sahibi olmalarını, matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemlerin farkında olmalarını, matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları ve matematik felsefesindeki temel kuramlar hakkında farkındalıklarını arttırmayı sağlamak

Dersin İçeriği

Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi; sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları; matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler, matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik; Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları; düzlükte ve boyut kavramı, matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism), yarı-deneyselciler ve Lakatos; matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi; matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur

Kaynaklar

Bekir S. Gür. Matematik Felsefesi

Notlar

https://library.cu.edu.tr/cu/e-kaynaklar/veritabanlari


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi hakkında fikir sahibi olur.
ÖÇ02 Sayılar, kümeler, fonksiyonlar gibi bazı matematiksel nesneleri anlamları açısından değerlendirir.
ÖÇ03 Matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler üzerinde düşünür.
ÖÇ04 Matematik felsefesinin temel kuramlarının matematiğin gelişimi açısından öneminin farkına varır.
ÖÇ05 Matematik felsefesinin öncülerinin çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur, çalışmaları yorumlar.
ÖÇ06 Matematik felsefesi ile matematik eğitimi arasındaki ilişkiyi kurar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Matematik felsefesinin doğuşu ve tarihsel gelişimi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
2 Mantıksal ve soyut düşünmenin doğuşu, felsefi yönleri. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Matematiğin güzelliği, matematiğin doğasına ilişkin felsefi düşünceler. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Aristo, Socrates, Euclidean, Phythogoras ve Descartes in felsefi görüşleri. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile olan ilişkisi. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Matematik felsefesinin diğer bilimlerle olan ilişkisi. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Matematiğin temellerine ilişkin felsefi görüşler. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Mantıkçılık,ontoloji. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 Biçimcilik,metafizik,yarı-deneyselciler. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Sezgicilik, yapısalcılık. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
14 Frege, Russel, Hilbert, Brouwer,Lakotos,Kant ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Genel değerlendirme İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 10:17