Genel Bilgi
Kod | STA861 |
Ad | Tarihi Çevre İçinde Çağdaş Mimari Yapılaşma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı tarihi çevrelerde tek yapı ve doku olmak üzere değişik ölçeklerde eski-yeni; geleneksel-çağdaş kavramları ikileminde farklı kuramsal ilkelerin ve mimarlık yaklaşımlarının tartışılmasını sağlamaktır. Bu kapsamda öğrencilerin tarihi kentsel dokularda boşalan alanların yeniden tasarlanması, geleneksel yapıların günümüz şartlarına uyumlu hale getirilmesi ve yeniden işlevlendirilmesi, tarihi yapılarda yeni ek olgusu, arkeolojik alanlarda koruyucu üst örtü uygulamaları gibi Türkiye'de ve dünyada yapılmış farklı uygulamalar üzerinden koruma, mimarlık ve tasarım ilkelerini birarada değerlendirme ve biçimlendirme becerisinin kazandırılmasına yönelik kuramsal altyapılarını geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamındaki konular kentsel korumada eski-yeni yapılaşmaya ilişkin tartışmalardan yapı ölçeğine inen bir dizgide ele alınırken; ayrıca arkeolojik alanlarda üst örtü uygulamaları ile arkeolojik alanlar için bir tartışma ortamı sağlanmaktadır. Dersin son bölümünde tematik sunuşlar ile kentsel tasarım-kentsel koruma, mimari tasarım-mimari koruma bağlamında güncel tartışmalara katkı sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Pile, J. F., & Pile, J. F. (1988). Interior design. HN Abrams.
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İç Mimarlık alanına ait konularda gerekli teknik, estetik kültürel alt yapıya sahip olma ve bunu meslek alanıyla ilişkilendirir. |
ÖÇ02 | Yerel ve evrensel kültür/sanat tarihi ve güzel sanatlar bilgisini değerlendirme yeteneği kazanır. |
ÖÇ03 | Doğal ve yapılı çevre ilişkisini kurma yeteneği geliştirir. |
ÖÇ04 | Koruma kültür mirası ve yenileme konularında bilinç sahibi olur. |
ÖÇ05 | İç Mimarlık sorunları ve tasarım konularında tespit, analiz ve sentez yapar. |
ÖÇ06 | İç Mimarlık sorunları ve tasarım alanını, kavramsal yaklaşımlarla geliştirme, hayal gücünü sürece katabilme, eleştirel ve yaratıcı düşünebilme becerileri kazanır. |
ÖÇ07 | Meslek alanına yönelik araştırma yapabilme, analizler sonucu elde edilen verilerin tasarıma yansıtılması becerisi kazanır. |
ÖÇ08 | Çalışmalara ve tasarımlara ilişkin geliştirilen fikirleri aktarmada serbest el, elektronik araçlar, maket, grafik vb. farklı yöntem ve teknikleri kullanma becerisini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarihi kentin kimliğini oluşturan özellikler. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
2 | Koruma altına alınması gereken bölgelerin. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
3 | Kentsel sit tanımı ve özellikleri ve korunma ilkeleri. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | Kentsel sit alanlarında koruma planı ve yapılaşma şartlarına göre yapılmış yeni binaların değerlendirilmesi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | Tarihi kentlerin korunmaları ve çağdaş yaşama entegrasyonu ile ilgili önlemler. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
6 | Tarihi kent dokusunda çağdaş bina tasarımı ve tarihi yapılarda çağdaş ekler; | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
7 | Dünyadan ilgili örneklerin analizi ve değerlendirilmesi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Alışveriş Mekanları, Çarşılar) | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
10 | Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Çok Katlı Binalar, Konutlar) | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
11 | Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Oteller, Sosyal Tesisler) | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
12 | Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Restorantlar, Cafeler) | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
13 | Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Büro Binaları, Kamu Binaları) | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
14 | Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Hastaneler, Sağlık Binaları) | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
15 | Öğrencilerin seçtikleri ve üzerinde çalıştıkları uygulamaların değerlendirilmesi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |