STA861 Tarihi Çevre İçinde Çağdaş Mimari Yapılaşma

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod STA861
Ad Tarihi Çevre İçinde Çağdaş Mimari Yapılaşma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı tarihi çevrelerde tek yapı ve doku olmak üzere değişik ölçeklerde eski-yeni; geleneksel-çağdaş kavramları ikileminde farklı kuramsal ilkelerin ve mimarlık yaklaşımlarının tartışılmasını sağlamaktır. Bu kapsamda öğrencilerin tarihi kentsel dokularda boşalan alanların yeniden tasarlanması, geleneksel yapıların günümüz şartlarına uyumlu hale getirilmesi ve yeniden işlevlendirilmesi, tarihi yapılarda yeni ek olgusu, arkeolojik alanlarda koruyucu üst örtü uygulamaları gibi Türkiye'de ve dünyada yapılmış farklı uygulamalar üzerinden koruma, mimarlık ve tasarım ilkelerini birarada değerlendirme ve biçimlendirme becerisinin kazandırılmasına yönelik kuramsal altyapılarını geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamındaki konular kentsel korumada eski-yeni yapılaşmaya ilişkin tartışmalardan yapı ölçeğine inen bir dizgide ele alınırken; ayrıca arkeolojik alanlarda üst örtü uygulamaları ile arkeolojik alanlar için bir tartışma ortamı sağlanmaktadır. Dersin son bölümünde tematik sunuşlar ile kentsel tasarım-kentsel koruma, mimari tasarım-mimari koruma bağlamında güncel tartışmalara katkı sağlanması amaçlanmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Pile, J. F., & Pile, J. F. (1988). Interior design. HN Abrams.

Notlar

İlgili internet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İç Mimarlık alanına ait konularda gerekli teknik, estetik kültürel alt yapıya sahip olma ve bunu meslek alanıyla ilişkilendirir.
ÖÇ02 Yerel ve evrensel kültür/sanat tarihi ve güzel sanatlar bilgisini değerlendirme yeteneği kazanır.
ÖÇ03 Doğal ve yapılı çevre ilişkisini kurma yeteneği geliştirir.
ÖÇ04 Koruma kültür mirası ve yenileme konularında bilinç sahibi olur.
ÖÇ05 İç Mimarlık sorunları ve tasarım konularında tespit, analiz ve sentez yapar.
ÖÇ06 İç Mimarlık sorunları ve tasarım alanını, kavramsal yaklaşımlarla geliştirme, hayal gücünü sürece katabilme, eleştirel ve yaratıcı düşünebilme becerileri kazanır.
ÖÇ07 Meslek alanına yönelik araştırma yapabilme, analizler sonucu elde edilen verilerin tasarıma yansıtılması becerisi kazanır.
ÖÇ08 Çalışmalara ve tasarımlara ilişkin geliştirilen fikirleri aktarmada serbest el, elektronik araçlar, maket, grafik vb. farklı yöntem ve teknikleri kullanma becerisini kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar .
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir,
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarihi kentin kimliğini oluşturan özellikler. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
2 Koruma altına alınması gereken bölgelerin. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
3 Kentsel sit tanımı ve özellikleri ve korunma ilkeleri. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
4 Kentsel sit alanlarında koruma planı ve yapılaşma şartlarına göre yapılmış yeni binaların değerlendirilmesi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
5 Tarihi kentlerin korunmaları ve çağdaş yaşama entegrasyonu ile ilgili önlemler. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
6 Tarihi kent dokusunda çağdaş bina tasarımı ve tarihi yapılarda çağdaş ekler; Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
7 Dünyadan ilgili örneklerin analizi ve değerlendirilmesi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
8 Ara Sınav Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Alışveriş Mekanları, Çarşılar) Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
10 Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Çok Katlı Binalar, Konutlar) Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
11 Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Oteller, Sosyal Tesisler) Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
12 Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Restorantlar, Cafeler) Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
13 Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Büro Binaları, Kamu Binaları) Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
14 Tarihi çevrede çağdaş bina tasarım örnekleri. (Hastaneler, Sağlık Binaları) Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
15 Öğrencilerin seçtikleri ve üzerinde çalıştıkları uygulamaların değerlendirilmesi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 10:34