STA823 Nitel Araştırma Yöntemleri I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod STA823
Ad Nitel Araştırma Yöntemleri I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. London: Allyn and Bacon. Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Publications. Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publications. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd ed.) Newbury Park: Sage. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications.

Notlar

Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitative researchers: An introduction. London: Longman.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farkları açıklar.
ÖÇ02 Nitel araştırmanın özelliklerini söyler.
ÖÇ03 Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bir çalışmayı inceler ve değerlendirir.
ÖÇ04 Nitel araştırmada kullanılan örneklem türlerini kavrar.
ÖÇ05 Görüşme türlerini söyler.
ÖÇ06 Görüşme formu hazırlar.
ÖÇ07 Görüşme formunu kullanarak ön çalışma yapar.
ÖÇ08 Gözlem türlerini söyler.
ÖÇ09 Belirli bir konu alanında gözlem formu hazırlar.
ÖÇ10 Gözlem formunu kullanarak ön çalışma yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar .
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. 1
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Nitel araştırma yönteminin özellikleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Nitel araştırmada örneklem seçimi ve kullanılan örneklem türleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Görüşme yöntemi ve türleri konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Görüşme formunun hazırlanması Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
7 Görüşme formunun sınıfta sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Gözlem yöntemi ve gözlem türleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çiin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Gözlem formunun hazırlanması Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
11 Gözlem formunun sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
12 Gözlem formunu kullanarak ön çalışmalar yapma Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Tartışma
13 Gözlem formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
14 Görüşme formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
15 Derste elde edilen kazanımlar, yapılan uygulamalar, kullanılan yöntem ve teknikler çerçevesinde değerlendirmeler yapılması Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 10:34