Genel Bilgi
Kod | MV162 |
Ad | Vergi Teorisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Betül ŞENGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ekonomik etkinlik ve adalet arasında bir uyum sağlama anlamına gelen optimal vergilemenin şartları ve yöntemlerinin öğrencilere kazandırılması, verginin ekonomik birimlerin davranışına etkilerinin ve makroekonomik politika aracı olarak kullanılmasının kavratılması ve gelir, tüketim ve servet vergilerinin ekonomik analizini yapacak donanımın verilmesidir.
Dersin İçeriği
Verginin tanımını yaparak, vergileri sınıflandırabilmek ve ekonomik etkilerini inceleyebilmek. Vergilemenin tarihsel gelişimi, vergilerin tasnifi, verginin fonksiyonları, vergi tekniği, vergi politikası ve vergi türlerinin karşılaştırılması yapabilmek.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Vergi Teorisi, Ece Matbaası, İsa Sağbaş, 2010
Notlar
Vergi Teorisi, AÖF
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vergileri sınıflara ayırabilir. |
ÖÇ02 | Vergilemenin amaçları ve vergi tekniğini kavrar. |
ÖÇ03 | Vergileme ilkelerini kavrar. |
ÖÇ04 | Vergilerin etkilerini analiz eder. |
ÖÇ05 | Vergi yansımasını ve yansımayı etkileyen faktörleri açıklar. |
ÖÇ06 | Vergiye karşı toplumsal ve bireysel tepkileri analiz eder. |
ÖÇ07 | Vergi tarifelerini vergileme ve ekonomik etkileri açısından analiz eder. |
ÖÇ08 | Vergi politikasının ekonomik istikrarı teminde önemini ve işlevini kavrar. |
ÖÇ09 | Vergi politikasının geliri yeniden dağıtım fonksiyonunu analiz eder. |
ÖÇ10 | Vergi türlerini etkinlik ve adalet açısından karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dürüstlüğü ilke edinerek, meslek ahlakının gereklerini yerine getirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Muhasebe, vergi ve denetim alanındaki temel tanımlar, ilkeler ve uygulamaya dönük bilgilere sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Muhasebecilik/mali müşavirlik mesleğinin hukuki sorumluluklarını tanımlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Muhasebe ve vergi alanındaki temel tanımlar, ilkeler ve kuralları uygular. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhasebe fonksiyonlarını ve muhasebenin yönetimdeki önemini açıklar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İşgören - işveren açısından, İş Kanunu/SGK mevzuatı’nda, sözleşme yükümlülüklerini açıklar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ticari hayatta kullanılan belgeleri düzenleme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ticari hayatta kullanılan defterleri tanır ve mevzuata, usul ve esaslara uygun biçimde deftere işler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Muhasebecilik mesleği ile ilgili edindiği temel bilgi, beceri ve yetkinlikler vasıtasıyla, verileri değerlendirerek varsa sorunlara belgelere dayanarak çözüm geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili temel konularda, bağımsız ya da ekip çalışması içerisinde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Olaylara pozitif bakar, kendi bilgi ve beceri düzeyini eleştirel bir şekilde değerlendirir, eksiklikleri giderir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimini daha üst düzeylere yönlendirip, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olabilmeyi kavrar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili temel bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla etkin bir şekilde aktarır. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Muhasebecilik mesleği hakkında sorunlara ilişkin düşüncelerini ve çözüm önerilerini alanında uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel düzeyde yabancı dil bilgisiyle alanındaki gelişmeleri izler, yabancı dilde meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgileri depolamak ve depolanmış bilgileri kullanmak ve yazışma yapabilmek için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili verileri toplama, işleme ve bunun sonucunda gerekli tabloları hazırlama, belge/beyanname düzenleme ve sonuçları ilgililere duyurma aşamalarında Muhasebe Meslek Ahlâkını temel alarak bilimsel, toplumsal, kültürel, etik değerlere sahip olarak davranır. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal haklar ve bunların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Verginin Tanımı ve Gelişimi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Vergilerin sınıflandırılması | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Vergilemede kısıtlar | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Vergi ödeme gücü | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Vergilemede adalet | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Vergi yükü | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Vergileme ve gelir dağılımı | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders materyallerinden sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Vergiye karşı tepkiler ve verginin pozitif analizi | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Vergileme ve ekonomik etkileri | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Vergiler ve ekonomik etkileri | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Tüketim vergileri | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Gelir Vergileri | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Servet vergileri | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Türk vergi sisteminin etkinlik ve adalet açısından değerlendirilmesi | Ders materyallerinden derse hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinden sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinden sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |