Genel Bilgi
Kod | ÖH723 |
Ad | Haksız Rekabet Marka ve Tasarım Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH BİLGİLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATİH BİLGİLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, ticari faaliyetler sırasında ortaya çıkan haksız rekabet eylemlerini, marka ve tasarım haklarını ve bunların korunmasına yönelik hukuki düzenlemeleri detaylı şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin, rekabetin korunması, fikri ve sınai mülkiyet hakları ile ticaret hukukunun kesişim noktalarını anlamaları, ilgili mevzuatı yorumlamaları ve uygulamadaki güncel sorunlara yönelik hukuki çözümler geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Haksız rekabet hukuku, marka hukuku ve tasarım hukukunun temel kavramlarını ile bunlarım kesişim noktaları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Marka Hakkına Tecavüz Halleri-M. Mekin Durceylan Markanın Tescili ve Marka Hakkının Sona Ermesi- Duygu Taşkın Türk Marka Hukukunda Yanıltıcı İşaretler- Sena Şen Marka Hukukunda Mutlak Red Nedenleri-Melek DoğanMarka Hukukuna İlişkin Avrupa Birliği Adalet Divanı Kararları-Efe Dündar Marka-Habip Asan, Önder Erol Ünsal
Notlar
Yargıtay Kararları ABAD Kararları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Haksız rekabet hukukunun temel kavramlarını, ilkelerini ve hukuki dayanaklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Haksız rekabetin ekonomik ve hukuki boyutlarını değerlendirerek piyasa düzeni üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ03 | Marka ve tasarım hukukunun temel kavramlarını, hukuki dayanaklarını ve ulusal/uluslararası düzenlemeleri açıklar. |
ÖÇ04 | Marka ve tasarım haklarının korunma kapsamını, tescil süreçlerini ve hukuki niteliğini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Marka ve tasarım ihlallerini somut olaylara uygular ve hukuki çözümler üretir. |
ÖÇ06 | Yargı kararları ve mevzuat ışığında haksız rekabet, marka ve tasarım hukukuna ilişkin güncel sorunları analiz eder. |
ÖÇ07 | Marka ve tasarım haklarının korunmasına yönelik yasal düzenlemeleri eleştirerek iyileştirme önerileri sunar. |
ÖÇ08 | Haksız rekabetin önlenmesi, piyasa dengesinin korunması ve hukukun gelişimi için akademik ve pratik öneriler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk alanındaki temel kavramları, hukuk kurallarını ve hukuk metodolojisini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki normları, kuramları ve güncel gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk literatürünü ulusal ve uluslararası düzeyde takip edip sistematik olarak analiz eder. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki konular üzerine bilimsel araştırma ve akademik çalışma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk disiplinleri arasındaki ilişkileri inceleyerek farklı alanlardan gelen bilgileri bütünleştirir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki yorum yöntemlerini kullanarak özel hukuk uyuşmazlıklarını çözümler. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki karar süreçlerinde problem çözme ve karar verme becerilerini uygular. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özel hukuk alanındaki teknik bilgiyi Türkçe ve İngilizce olarak yazılı ve sözlü şekilde etkili kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuki meseleleri bağımsız olarak araştırır ve akademik çalışmalarda etkin rol alır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özel hukuk uygulamalarında karşılaşılan karmaşık durumlar için sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel hukuk alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı seviyelerde yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade eder. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel araştırma süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu ilkeleri uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukuk alanına ilişkin yabancı kaynakları takip eder ve akademik çalışmaları uluslararası düzeyde paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uluslararası akademik topluluklarla iş birliği yaparak bilimsel bilgi üretimine katkı sunar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki sorunları eleştirel bakış açısıyla değerlendirerek alternatif çözümler geliştirir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mukayeseli hukuk perspektifinden yararlanarak farklı hukuk sistemlerini karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki uygulamalarda etik ilkeleri gözetir ve mesleki sorumluluk bilinciyle hareket eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel hukuk alanında araştırmalar yaparak akademik literatüre katkı sunar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki uyuşmazlıklarda alternatif çözüm yöntemlerini uygular ve yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Marka Kavramı, Marka Hakkının Özellikleri, Marka Türleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Marka Olabilecek İşaretler, Marka Hukukunun Kaynakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Marka Başvuru Süreci ve Tescil | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Marka Olarak Tescil Edilemeyecek İşaretler, Mutlak Ret Nedenleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Marka Olarak Tescil Edilemeyecek İşaretler, Nispi Ret Nedenleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Marka Başvurusunun Yayımlanması Sonrası İtirazlar, Uluslararası Tescil | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Marka Hakkının Kapsamı ve Sınırları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Markanın Hükümsüzlüğü ve İptali | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Marka Hakkının Sona Ermesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Marka Hakkına Tecavüz | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Marka Hakkının Hukuki İşlemlere Konu Olması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yargıtay ve ABAD Kararlarının Değerlendirilmesi 1 | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Örnek Olay |
13 | Yargıtay ve ABAD Kararlarının Değerlendirilmesi 2 | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Yargıtay ve ABAD Kararlarının Değerlendirilmesi 3 | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Yargıtay ve ABAD Kararlarının Değerlendirilmesi 4 | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Ara Sınav | çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |