TUR730 İki Dillilik ve Türkçe Öğretimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR730
Ad İki Dillilik ve Türkçe Öğretimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA


Dersin Amacı / Hedefi

İki dillik kavramı üzerinde düşünebilmek ve iki dillilerin eğitimi hakkında beceriler geliştirebilmek

Dersin İçeriği

Bu derste iki dillilik kavramı ve çeşitleri, iki dillilerin eğitimi, iki dilli ortamda uygulanan dil dersi modelleri, iki dillilere Türkçe öğretiminde ilke- yöntem – teknikler üzerinde durulacaktır. Uygulama örnekleri ve metinleri incelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kara, Ö. T. (2021). İki Dilli Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi Ders Notları. Adana.

Notlar

KARA, Ömer Tuğrul ve Ömer ŞIHANLIOĞLU (2021). İki Dillilik, Çok Dillilik ve Türleri (Edit: Muhammed Tunagür ve Ahmet Karabulut). İki Dilli Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi, Ankara: Akademisyen Yayınları, 31-54


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İki dillilik ve çok kültürlülük kavramlarını tanımlar
ÖÇ02 İki dillilerin kültür problemleri hakkında bilgi sahibi olur ve onlara çözümler üretir.
ÖÇ03 İki dillilerin dil problemleri hakkında bilgi sahibi olur ve onlara çözümler üretir.
ÖÇ04 Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkiye Türkçesi öğretiminde kullanılan metotları bilir.
ÖÇ05 Türkiye'deki iki dilli Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretiminde kullanılan metotları bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İki Dillik Kavramı ve Tanımı İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İki Dilliliğin Türleri İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İki Dilliliğin Dünyada ve Türkiye'de Tarihi Süreci İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Çok Dillilik ve Türleri İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İki Dilli Türkçe Eğitiminin Temel İlkeleri İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İki Dilli Türkçe Eğitiminde Kullanılan Yöntem ve Teknikler İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İki Dilli Türkçe Eğitiminde Kullanılanılan Ders Kitapları İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına İki Dillilik Eğitimi İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 İki Dilli Suriyeli Öğrencilere Türkçe Eğitimi İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 İki Dillilere Türkçe Öğretimi Programı Tasarımları İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Etkinlik ve Materyal Tasarımı İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Etkinlik Örnekleri İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 İki Dilli Türkçe Eğitimiyle ilgili Akademik Çalışmaların İncelennmesi Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Değerlendirme İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 26 26
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:43