Genel Bilgi
Kod | TUR717 |
Ad | Türkçe Eğitiminde Konuşme ve Dinleme Becerileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dinleme ve konuşma eğitiminin temel amacı; öğrencilerin düşünce ve duygularını doğru ve etkili biçimde anlatmalarını, anlamlandırmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dinleme ve konuşma becerilerinin içeriği ve kapsamı, konuşma ve dinleme becerilerine yönelik yöntem ve tekniklerin tespiti, Türkçe öğretim programında konuşma ve dinleme becerilerinin yeri ve önemi, konuşma ve dinleme becerilerinin diğer dil becerileriyle ilişkisi, Türkçe öğretiminde ihmal edilen becerilere yönelik ölçme ve değerlendirme faaliyetleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kara, Ö. T. (2021). Dinleme ve Konuşma Eğitimi Ders Notları. Adana.
Notlar
DOĞAN, Yusuf (2012). Dinleme Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. ÖZBAY, Murat (2005). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları. ŞENBAY, Nuzhet (2006). Söz ve Diksiyon Sanatı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. VURAL, Birol (2005), Doğru ve Güzel Konuşma, İstanbul: Hayat Yayıncılık Özgür, İ. (2003) Konuşma Bozuklukları ve Sağaltımı. Adana: Nobel Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dinlediği / izlediği bir konuşmayı eksiksiz ve doğru anlar ve çözümler. |
ÖÇ02 | Dinleme / izleme amacına göre en uygun dinleme türünü belirler ve uygular. |
ÖÇ03 | Dersine girdiği öğrencilerin dinleme / izleme bilgi ve becerilerini kazanması için program yapar ve uygular. |
ÖÇ04 | Dinleme / izleme eğitimine yönelik bir ders için uygun materyaller geliştirir ve bunları dersinde kullanır. |
ÖÇ05 | Dinleme / izleme dersinin içeriğine yönelik uygun ölçme araçları geliştirir ve kullanır |
ÖÇ06 | Konuşma becerisinin kuramsal boyutlarını bilir. |
ÖÇ07 | Konuşma becerisini ölçme ve değerlendirme tekniklerini uygular. |
ÖÇ08 | Konuşma becerisi bakımından Türkçe ders kitaplarını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dinleme becerisinin önemini kavratma | Ders notu (1. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dinleme becerisini geliştirici çalışmaların yapılması | Ders notu (2. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Dinleme becerisinin psikolojik ve anlamsal boyutu | Ders notu (3. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma |
4 | Yenilikçi dinleme türleri | Ders notu (4. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Eleştirel dinleme | Ders notu (4. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Yaratıcı dinleme | Ders notu (4. Bölüm) okunaca | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dinleme becerisi üzerine yapılan akademik çalışmalar | Literatür taraması yapılacak | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Konuşma becerisinin önemini kavratma | Ders notu (5. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Konuşma becerisini geliştirici çalışmaların yapılması | Ders notu (6. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
11 | Konuşma ve beden dili ilişkisi | Ders notu (7. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Konuşma becerilerini geliştirebilmeleri için uygulama ortamlarının hazırlanması | Ders notu (8. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Konuşma biçimleri | Ders notu (9. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Konuşma ve dinleme ilişkisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım |
15 | Genel değerlendirme | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |