Genel Bilgi
Kod | TUR712 |
Ad | Ağızbilimi ve Türkiye Türkçesinin Ağızları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK YILDIRIM |
Dersin Amacı / Hedefi
Ağız araştırmaları konusunda temel bilgileri, Anadolu ve Rumeli Ağızları üzerinde yapılmış çalışmaları öğretmek
Dersin İçeriği
Ağız terimi, Ağız bilimi, Ağız araştırma ve inceleme yöntemleri, Anadolu ve Rumeli ağızları konusunda yapılmış derleme, inceleme ve tasnif çalışmaları, Ağız transkripsiyon sistemi; ağız bölgelerinin özellikleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Derste tanıtılacaktır.
Notlar
Derste tanıtılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağız, lehçe ve dil terimlerini doğru kullanır. |
ÖÇ02 | Ağız biliminin temel ilke ve yöntemlerini, ağız bilimiyle ilgili bilim alanlarını bilir. |
ÖÇ03 | Türkçenin ağızları ile ilgili kaynak eserleri tanır. |
ÖÇ04 | Ağız çalışmalarında kullanılan terimleri bilir. |
ÖÇ05 | Ağızların yazı diliyle ilişkisini bilir ve ağız bilimi araştırmalarının niçin gerekli olduğunu açıklar. |
ÖÇ06 | Ağız araştırma ve inceleme yöntemlerini, derleme ve sözlü metinleri yazıya geçirme tekniklerini kullanır. |
ÖÇ07 | Türkçenin ağızlarıyla ilgili tasnif çalışmalarını ve ağızların söz varlığını bilir. |
ÖÇ08 | Türkçenin ağızlarıyla ilgili olarak yapılmış eski ve yeni çalışmaları karşılaştırır. |
ÖÇ09 | Karşılaştığı bir ağız metninin hangi Türkçenin hangi ağız bölgesine ait olduğunu anlar. |
ÖÇ10 | Ağızlarda kullanılan yapıları Türkçenin diğer varyantlarıyla karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Ağız, lehçe ve dil terimleri | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ağız biliminin temel ilke ve yöntemleri | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Ağız bilimiyle ilgili bilim alanları | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Türkçenin ağızları ile ilgili temel eserler | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Ağız çalışmalarında kullanılan terimler | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Ağızların yazı diliyle ve komşu dillerle ilişkisi | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ağız araştırma ve inceleme yöntemleri | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynakları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Derleme ve sözlü metinleri yazıya geçirme teknikleri | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Türkçenin ağızlarıyla ilgili tasnif çalışmaları ve ağızların söz varlığı | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Türkçenin ağızlarını tasnif ederken kullanılabilecek ölçütler ve bu ölçütlerin uygulama örnekleri | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Ağız metni inceleme uygulamaları | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ağız metinlerindeki ses ve yapı özelliklerini Türkçenin diğer kollarıyla karşılaştırma | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Tarihî ağızları tespit etme çalışmaları | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Ağızlardaki arkaik ögeleri tespit etme çalışmaları | Kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |