TUR707 Türkçenin Yapısı I (Z)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR707
Ad Türkçenin Yapısı I (Z)
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK YILDIRIM
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FARUK YILDIRIM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, Türkçenin ses ve yapı özelliklerini analiz edebilmektir.

Dersin İçeriği

Dille ilgili temel kavramlar, dünya dilleri arasında Türkiye Türkçesinin durumu, Türk Dili Tarihi içinde Türkiye Türkçesinin durumu, sesbilgisiyle ilgili temel kavramlar, Türkçenin sesbilgisi, ünlüler ve ünsüzler, ünlü ve ünsüzlerle ilgili ses olayları, Türkiye Türkçesinin morfolojik özellikleri, Türkiye Türkçesinde sözcük yapımı kuralları, ek-kök birleşmeleri ve yapım ekleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil, Anaçizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2007 Berke Vardar, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ABC Kitabevi, İstanbul 1998 Dilbilim: Temel Kavramlar, Sorunlar, Tartışmalar, (Yayıma Hazırlayan: Ahmet Kocaman), Dil Derneği Yayınları, Ankara 2006 Emel Huber, Dilbilime Giriş, Multilingual Yayınları, İstanbul 2008 Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi Neşe Atabay, S. Özel, İ. Kutluk, Sözcük Türleri Zeynep Korkmaz, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi)

Notlar

Türkiye Türkçesiyle ilgili gramer kitapları ve makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkiye Türkçesinin Türk dili tarihindeki yeri ve sınırını tespit eder.
ÖÇ02 Türk dilinin özelliklerini örneklerle zenginleştirilerek tanır.
ÖÇ03 Sesi ve ses organlarını, ses birimi ve ses değişkeleri kavramlarını bilir, Türkçenin ses birimleri ve ses değişkelerini ile bunların özelliklerini başka dillerle karşılaştırmalı olarak analiz eder.
ÖÇ04 Türkçenin ünlü ve ünsüz uyumlarını ile diğer ses özelliklerini analiz eder.
ÖÇ05 Türkçenin morfolojisini tüm yönleriyle analiz eder.
ÖÇ06 Türkçenin tipolojik özelliklerini başka dillerle karşılaştırarak analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkçenin tarihî gelişmesi Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Türk yazı dillerinin sınıflandırılması Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ses, ses organları, seslerin nitelikleri Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ölçünlü Türkçenin ses birimleri, ses değişkeleri, Uluslararası sesçil alfabe. Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Türkçenin ses özellikleri Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Ses olayları ve evrensel eğilimler Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Ses analiz teknolojileri Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Türkçenin morfolojik özellikleri Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kök ve ek kavramları, Türkçenin ek sistemi Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Yapım ekleri ve işlevleri Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İşletme ekleri ve işlevleri Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Morfolojik çözümleme çalışmaları Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma
14 Türkçenin morfolojik yapısının tipolojik olarak başka dillerle karşılaştırılması Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Türkçenin ağızları, ağızların ses ve yapı bakımından ölçünlü Türkçeden farklılık gösteren yanları Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 162
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,48
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:44