Genel Bilgi
Kod | FDB1735 |
Ad | Nitel Araştırma Desenleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Aslıhan ATİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel araştırmanın bileşenleri ve teorik çerçeveler bir araştırma için bilinmesi gereken başlangıç konularıdır. Özellikle ilahiyat alanının doğasından kaynaklanan durumlardan dolayı nitel araştırma paradigmasını bilmek araştırmacı için araştıracağı olgu için farklı bakış açıları sunabilmesinden dolayı önemlidir. Bu bağlamda nitel araştırma desenlerini çok baoyutlu tartışmak bu dersin en nihai amacıdır.
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırma nedir, bilimsel araştırmanın bileşenleri, teorik çerçeveleri, nitel araştırmanın doğası, nitel araştırma desenleri
Dersin Ön Koşulu
Her hangi bir ön koşul gerekmemektedir.
Kaynaklar
Ersoy, A. ve Saban, A. (2019). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Notlar
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory - A practical guide through qualitative analysis. Thousand Oaks: Sage. Charmaz, K. (2009). Shifting he grounds: Constructivist grounded theory methods. (ed. J.M. Morse), Developing qualitative inquiry, developing grounded theory: The second generation (ss. 127-193), Walnut Creek: Left Coast Press. Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory: A Pratical guide through qualitative analysis. London: Sage Creswell, J. W. (1994). Research design: Qualitative and quantitative approaches. London: Sage. Ekşi, H. ve Çelik, H. (2015). Gömülü teori –Nitel desenler. İstanbul: Edam Yayınları. Ersoy, A. ve Saban, A. (2019). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Merriam, S. B. ve Tisdell, E.B (2015). Qualitative research - A guide to design and implementation. New York: Wiley. Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (çev. M. Bütün, S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. |
ÖÇ02 | Alanında özgün araştırmalar yapar. |
ÖÇ03 | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. |
ÖÇ04 | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Araştırma nedir? Bilimsel araştırma nedir? Araştırma yöntemleri ne anlama gelir? | Araştırma nedir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Teorik Çerçeve | Araştırma Yöntemleri nelerdir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Nitel araştırmanın doğası- 1 | Araştırma Çerçeveleri-1 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
4 | Nitel araştırmanın doğası-2 | Araştırma Çerçevesi-2 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Nitel araştırma desenleri- Durum Çalışması | Durum Çalışması-1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Durum çalışması desenindeki makalelerin incelenmesi. | Durum Çalışması-2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Nitel araştırma desenleri- Etnografya | Etnografya-1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
|
9 | Etnografya çalışması desenindeki makalelerin incelenmesi | Etnografya-2 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Nitel araştırma desenleri- Eylem Araştırması | Eylem Araştırması -1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Eylem araştırması desenindeki makalelerin incelenmesi. | Eylem Araştırması-2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Nitel araştırma desenleri- Fenomonolojik Desen | Fenomonolojik Desen-1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Fenomonolojidesenindeki makalelerin incelenmesi. | Fenomonolojik Desen-2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Nitel araştırma desenleri- Gömülü Teori | Gömülü Desen-1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Gömülü Teori Desenindeki makalelerin incelenmesi | Gömülü Desen-2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |