Genel Bilgi
Kod | FDB724 |
Ad | Din Psikolojisinde Metot Meselesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Din psikolojisi araştırması yaparken konuya en uygun metodu belirlemeyi öğretmek ve yapılmış alan çalışmalarını, metotlarına dayanarak değerlendirebilmek.
Dersin İçeriği
metot, yöntem, metot tercihi, nicel metotlar, nitel metotlar, olgu ve metot ilişkisi, geçerlik, güvenirlik, anlama ve insan bilimleri, bağlam.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Kaynaklar
H. P. Rickman, Anlama ve İnsan Bilimleri, (Çev. Mehmet Dağ), 2000, Samsun: Etüt Yayınları Burhanettin Tatar, Hermenötik, 2004, İstanbul: İnsan Yayınları
Notlar
Nizamettin Uğur, Anlambilim, 2007, İstanbul: Doruk Yayınları Ş. Büyüköztürk vd. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 2010, Ankara: Pegem Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Din Psikolojisinde kullanılan metotları tanır. |
ÖÇ02 | Araştırmada kullanılacak metodun seçiminde dikkat edilmesi gereken kriterleri kavrar. |
ÖÇ03 | İnsan bilimlerinde sık kullanılan metotları tanır. |
ÖÇ04 | Araştırma, metot ve bağlam arasındaki ilişkiyi analiz edebilir. |
ÖÇ05 | Bilimsel araştırmanın temelleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Nicel ve Nitel metotlar hakkında fikir sahibi olur. |
ÖÇ07 | Bir din psikolojisi çalışmasını metot temelli olarak analiz edip değerlendirebilir. |
ÖÇ08 | Bir araştırma planlarken kullanacağı muhtemel metotları tespit edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan bilimleri, manevi bilimler, sosyal bilimlerin tanımı ve sınırları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Din bilimleri- tin bilimleri tanımı ve sınırları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Fen bilimleri, doğa bilimleri ve sosyal bilimler farklı ve ortak noktaları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Anlama ve hermenötik | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Anlama ve bilimsel yöntem | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Anlamanın temel şartları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Nitel araştırma metodolojisi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Nitel araştırma desenlerinin tanıtılması | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Nicel araştırma metodolojisi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Nicel araştırma desenlerinin tanıtılması | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yapay zekanın nitel ve nicel araştırmalarda kullanımı | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Araştırma yöntemi belirlenirken dikkat edilmesi gereken hususlar | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yöntem ve etik | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yöntemde eklektizm | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |