FDB731 Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB731
Ad Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HASAN KAYIKLIK


Dersin Amacı / Hedefi

Bu Dersin Amacı, Öğrencinin Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimini, Bilimsel Konumunu, Temel Konularını ve Sorunlarını Tanımlayabilme ve Tarihsel Süreçte Dindarlığın Gelişimini Açıklayabilmektir.

Dersin İçeriği

Din Psikolojisinin Yerel ve Evrensel Bağlamda Tanımlanması, Modern Psikoloji İçerisindeki Yeri, Din ve Dindarlığın Günümüz Yaşam Koşulları İçerisinde Oluşumu ve Gelişimi, Yaygın Kullanılan Bilimsel Psikolojik Metotların Tahlil Edilmesi, Din Psikolojisi Alanındaki Son Dönem Kaynaklarının Kullanımı, Modern Dünyada Din Psikolojisinin Yeri ve Geleceği.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Hasan Kayıklık, Din Psikolojisi Bireysel Dindarlık Üzerine, 2011 Adana: Karahan Kitabevi Turan, Y. (2020). Din Psikolojisi - Güncel Durum Analizi, Ed. Yahya Turan, Ankara: Nobel Akademi Yayınları, Koç, M. (2015). "Türkiye’de Din Psikolojisi Çalışmaları (1949–2013) Üzerine Genel Bir Bakış". Balıkesir İlahiyat Dergisi 1 / 2 (Aralık 2015): 301-330 . Sevinç, K. (2013). Türkiye’de Din Psikolojisi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: Xv, Sayı: 28 (2013/2) Allport, G. W. (2004). Birey Ve Dini (Çev. B. Sambur). Ankara: Elis Yayınlar Ayten, Ali (2018). Psikoloji ve Din: Psikologların Din ve Tanrı Görüşleri (5 bas.). İstanbul: İz Yayıncılık. ISBN 9789753556118. Cirhinlioğlu, Fatma Gül (2014). Din Psikolojisi (2 bas.). İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım. ISBN 9786051339573. Hökelekli, Hayati (2012). Din Psikolojisine Giriş (2 bas.). İstanbul: Dem Yayınları. ISBN 9786054036219. Gorsuch, Richard; Hunsberger, Bruce; Hood, Ralph W.; Spilka, Bernard (1985). The Psychology of Religion: An Empirical Approach (İngilizce) (3 bas.). New York: The Guildford Press. Pargament, Kenneth (2001). The Psychology Religion and Coping: Theory, Research and Practice (İngilizce). New York: The Guilford Press. ISBN 9781572306646. Adem Aygün, Ali Ulvi Mehmedoğlu. "James W. Fowler ve İnanç Gelişim Teorisi". Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 6 / 1 (Mart 2006): 118-140.

Notlar

Sezen, A , Yenen, İ . (2008). Türkiye’de Din Psikolojisi Alanında Lisansüstü Tezler (1963–2008) Üzerine Bibliyografik Bir Çalışma . Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 8 (3) , 147-178 . Bahadır, Y. (2001). Din Psikolojisi ve Tarihçesi . Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 12 (12) Holm, H. G. (2004). Din Psikolojisine Giriş (Çev. A. Bahadır). İstanbul: İnsan Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu Dersin Sonunda Öğrenci, Psikoloji ve Din Psikolojisinin Temel Çalışma Alanlarını Tanımlayabilecek.
ÖÇ02 Türkiye’de Ve Dünyada Din Psikolojisinin Ortaya Çıkışını Kavrayacak.
ÖÇ03 Din Psikolojisi Çalışmalarında Tarihsel Süreçte Kullanılan Yöntemleri Tahlil Edebilecek.
ÖÇ04 Din Psikolojisinde İlk Dönem Yayınlanan Kaynakları Tanıyacak ve Bunların Kullanımı Hakkında Fikir Sahibi Olacak.
ÖÇ05 Din Psikolojisi Alanında Yapılan İlk Araştırmaları İçerik ve Dönemsel Bağlamda Tahlil Edebilecek.
ÖÇ06 Din Psikolojisi Alanında Yapılan Çalışmaların, Yapıldığı Dönem İle İlişkisini Kurabilecek.
ÖÇ07 Tarihsel Bağlamda Dindarlığı Tanımlayabilecek ve Bunu Psiko-Sosyal Bağlamda Analiz Edebilecek.
ÖÇ08 Din Psikolojisinin Bilim Dünyasında Ortaya Çıkışını ve Gelişimini Analiz Edebilecek.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. 2
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Felsefe İçinde Psikoloji İlgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Psikolojinin Premodern Dönemi İlgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Wundt ve Bağımsız Psikoloji İlgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İlgi Odağı Olarak Modern Psikoloji: Freud, Jung ve James ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Clark Din Psikolojisi Okulu: Hall, Leuba, Starbuck, Coe, Pratt ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Dinsel Deneyimin Çeşitliliği ve Din Psikolojisinin Resmen Doğuşu ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Davranışçılık ve Pozitizm: Din Psikolojisine İlginin Azalması İlgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Hümanizm ve Varoluşçuluk: Din Psikolojisinin Yeniden Canlanması ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 İslam Düşünce Dünyasında Din Psikolojisi ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Muhasibî, Kindî, Gazalî, Razî ve İbni Sina Düşüncesinde Din Psikolojisi İlgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Din Psikolojisinin Türkiye'deki ilk sesi: Bedii Ziya Egemen ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 İlahiyatlarda Din Psikolojisinin İlk Temsilcileri: Armaner, Özbaydar, Daryal, Yavuz ve Fırat ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Din Psikolojisinin Türkiye'de Yerelleşmesi ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Günümüzde Din Psikolojisi ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 15 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 139
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,56
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:55