Genel Bilgi
Kod | FDB731 |
Ad | Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN KAYIKLIK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu Dersin Amacı, Öğrencinin Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimini, Bilimsel Konumunu, Temel Konularını ve Sorunlarını Tanımlayabilme ve Tarihsel Süreçte Dindarlığın Gelişimini Açıklayabilmektir.
Dersin İçeriği
Din Psikolojisinin Yerel ve Evrensel Bağlamda Tanımlanması, Modern Psikoloji İçerisindeki Yeri, Din ve Dindarlığın Günümüz Yaşam Koşulları İçerisinde Oluşumu ve Gelişimi, Yaygın Kullanılan Bilimsel Psikolojik Metotların Tahlil Edilmesi, Din Psikolojisi Alanındaki Son Dönem Kaynaklarının Kullanımı, Modern Dünyada Din Psikolojisinin Yeri ve Geleceği.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Hasan Kayıklık, Din Psikolojisi Bireysel Dindarlık Üzerine, 2011 Adana: Karahan Kitabevi Turan, Y. (2020). Din Psikolojisi - Güncel Durum Analizi, Ed. Yahya Turan, Ankara: Nobel Akademi Yayınları, Koç, M. (2015). "Türkiye’de Din Psikolojisi Çalışmaları (1949–2013) Üzerine Genel Bir Bakış". Balıkesir İlahiyat Dergisi 1 / 2 (Aralık 2015): 301-330 . Sevinç, K. (2013). Türkiye’de Din Psikolojisi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: Xv, Sayı: 28 (2013/2) Allport, G. W. (2004). Birey Ve Dini (Çev. B. Sambur). Ankara: Elis Yayınlar Ayten, Ali (2018). Psikoloji ve Din: Psikologların Din ve Tanrı Görüşleri (5 bas.). İstanbul: İz Yayıncılık. ISBN 9789753556118. Cirhinlioğlu, Fatma Gül (2014). Din Psikolojisi (2 bas.). İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım. ISBN 9786051339573. Hökelekli, Hayati (2012). Din Psikolojisine Giriş (2 bas.). İstanbul: Dem Yayınları. ISBN 9786054036219. Gorsuch, Richard; Hunsberger, Bruce; Hood, Ralph W.; Spilka, Bernard (1985). The Psychology of Religion: An Empirical Approach (İngilizce) (3 bas.). New York: The Guildford Press. Pargament, Kenneth (2001). The Psychology Religion and Coping: Theory, Research and Practice (İngilizce). New York: The Guilford Press. ISBN 9781572306646. Adem Aygün, Ali Ulvi Mehmedoğlu. "James W. Fowler ve İnanç Gelişim Teorisi". Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 6 / 1 (Mart 2006): 118-140.
Notlar
Sezen, A , Yenen, İ . (2008). Türkiye’de Din Psikolojisi Alanında Lisansüstü Tezler (1963–2008) Üzerine Bibliyografik Bir Çalışma . Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 8 (3) , 147-178 . Bahadır, Y. (2001). Din Psikolojisi ve Tarihçesi . Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 12 (12) Holm, H. G. (2004). Din Psikolojisine Giriş (Çev. A. Bahadır). İstanbul: İnsan Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu Dersin Sonunda Öğrenci, Psikoloji ve Din Psikolojisinin Temel Çalışma Alanlarını Tanımlayabilecek. |
ÖÇ02 | Türkiye’de Ve Dünyada Din Psikolojisinin Ortaya Çıkışını Kavrayacak. |
ÖÇ03 | Din Psikolojisi Çalışmalarında Tarihsel Süreçte Kullanılan Yöntemleri Tahlil Edebilecek. |
ÖÇ04 | Din Psikolojisinde İlk Dönem Yayınlanan Kaynakları Tanıyacak ve Bunların Kullanımı Hakkında Fikir Sahibi Olacak. |
ÖÇ05 | Din Psikolojisi Alanında Yapılan İlk Araştırmaları İçerik ve Dönemsel Bağlamda Tahlil Edebilecek. |
ÖÇ06 | Din Psikolojisi Alanında Yapılan Çalışmaların, Yapıldığı Dönem İle İlişkisini Kurabilecek. |
ÖÇ07 | Tarihsel Bağlamda Dindarlığı Tanımlayabilecek ve Bunu Psiko-Sosyal Bağlamda Analiz Edebilecek. |
ÖÇ08 | Din Psikolojisinin Bilim Dünyasında Ortaya Çıkışını ve Gelişimini Analiz Edebilecek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe İçinde Psikoloji | İlgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Psikolojinin Premodern Dönemi | İlgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Wundt ve Bağımsız Psikoloji | İlgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İlgi Odağı Olarak Modern Psikoloji: Freud, Jung ve James | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Clark Din Psikolojisi Okulu: Hall, Leuba, Starbuck, Coe, Pratt | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dinsel Deneyimin Çeşitliliği ve Din Psikolojisinin Resmen Doğuşu | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Davranışçılık ve Pozitizm: Din Psikolojisine İlginin Azalması | İlgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Hümanizm ve Varoluşçuluk: Din Psikolojisinin Yeniden Canlanması | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İslam Düşünce Dünyasında Din Psikolojisi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Muhasibî, Kindî, Gazalî, Razî ve İbni Sina Düşüncesinde Din Psikolojisi | İlgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Din Psikolojisinin Türkiye'deki ilk sesi: Bedii Ziya Egemen | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İlahiyatlarda Din Psikolojisinin İlk Temsilcileri: Armaner, Özbaydar, Daryal, Yavuz ve Fırat | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Din Psikolojisinin Türkiye'de Yerelleşmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Günümüzde Din Psikolojisi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,56 | ||
AKTS | 6 AKTS |