Genel Bilgi
Kod | FDB847 |
Ad | Ahlak Psikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu Dersin Amacı, Öğrencinin Ahlakın Psikolojik Kaynaklarını, Birey Yaşamında Nasıl Geliştiğini, Dindarlık ve Ahlak Arasındaki Etkileşimi Din Psikolojisi Bağlamında Açıklayabilmesidir.
Dersin İçeriği
Ahlakı Din Psikolojisi Kapsamında Tanımlanması, Ahlakın Modern Psikoloji İçerisindeki Yeri, Ahlakın Günümüz Yaşam Koşulları İçerisinde Etkinliği ve Bireysel Yaşamadaki Gelişimi, Psikolojik Yaklaşımların Ahlaka Dair Görüşleri, Dindarlık, Din ve Ahlak İlişkisi, Ahlaki Yozlaşmanın Psikolojik Sebepleri.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Güngör, E. (1990). Ahlak Psikolojisi Ve Sosyal Ahlak. Ankara: Ötüken Yayınevi. Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Ötüken Yayınevi. Topçu, N. (2019). Ahlak. İstanbul: Dergah Yayınları. Mertek, S. (2019). İslam Modernizm Geleneğinde Ahlak Anlayışı. Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
Notlar
Köseoğlu, B. (2019). İslam’da Güzel Ahlak. Ankara: Türkiye Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları. Özen, S. (2015). Ahlak, Ahlak Teorisi Ve Bilimi, Bilim Ve İş Ahlâkı. İş Ahlakı Dergisi, 8(1), 109-149. Şengün, M. (2007). Ahlaki Gelişimin Psiko-Sosyal Dinamikleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23 (23), 201-221. Şimşek, O. (2013). Yeni Ahlak Toplumu İnşası. Ankara: Gazi Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ahlak ve Dindarlık Arasındaki İlişkiyi Analiz Edebilecek. |
ÖÇ02 | Bu Dersin Sonunda Öğrenci, Ahlakı Psikolojik Yönleri İle Tanımlayabilecek. |
ÖÇ03 | Ahlakın Sosyolojik, Felsefi ve Psikolojik Temellerini Tahlil Edebilecek. |
ÖÇ04 | Ahlakın Tarihsel Bağlamda Gelişimi Hakkında Fikir Sahibi Olacak. |
ÖÇ05 | Bireysel Yaşamda Ahlakın Gelişimini Tahlil Edebilecek. |
ÖÇ06 | Ahlak ve Değerler Arasındaki İlişkiyi Analiz Edebilecek. |
ÖÇ07 | Ahlak Gelişimi ile İlgili Teorileri Yorumlayabilecek. |
ÖÇ08 | Değişen Yaşam Koşulları ile Değişen Ahlaki Normları Tahlil Edebilecek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kavramlarını kullanma becerisini spesifik bir alanda derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanyazın araştırması yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alnının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | 1 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 5 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı ve sözlü iletişimde alanıyla ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil bilgisine sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ahlakın Tanımlanması | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ahlakın Modern Psikoloji ve Din Psikolojisi İçindeki Yeri | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ahlakın Tarihsel Gelişimi | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Ahlakın Üç Temeli: Toplumsal, Felsefi ve Bireysel Temel | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ahlak ve Değer İlişkisi | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ahlak Gelişim Kuramları | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kholberg’in Ahlak Gelişim Kuramı | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | ilgili bölümü okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Turiel’in Toplumsal Alan Kuramı | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Psikanalize Göre Ahlakî Davranışın Temeli | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hümanist Psikolojiye Göre Ahlakî Davranışın Temeli | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Davranışçı Psikolojiye Göre Ahlakî Davranışın Temeli | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Norm Kaynağı Olarak: Ahlak ve Din İlişkisi | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ahlak ve Dindarlık İlişkisi | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ahlakî Yozlaşmanın Din Psikolojik Altyapısı | ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili bölümü okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili bölümü okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 25 | 50 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |