GRA215 Tipografi 1

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GRA215
Ad Tipografi 1
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Grafik Tasarım problemleri üzerinde kavramsal düşüncelerini geliştirmek grafik tasarım alanı hakkında bilgi oluşturmak

Dersin İçeriği

Uygulama ağırlıklı yürütülen bu derste, grafik tasarım algısı kazandırılmaktadır. Yapılan projeler ile, grafik tasarım alanında anlamın kurgulanışı olarak nesnenin dönüştürülmesi yöntemi kazandırılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design, Form and Communication BECER, E., 2007, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara, Dost Kitabevi Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Tipografinin Temelleri, Literatür Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Görsel Tipografi Sözlüğü, Literatür Yayınları SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Yayınları SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi, Batıda ve Ülkemizde Sayısal Harf, Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları

Notlar

CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design, Form and Communication BECER, E., 2007, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara, Dost Kitabevi Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Tipografinin Temelleri, Literatür Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Görsel Tipografi Sözlüğü, Literatür Yayınları SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Yayınları SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi, Batıda ve Ülkemizde Sayısal Harf, Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasarım alanına ait genel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Tipografi, yazı karakterleri ve harf yapısını açıklar.
ÖÇ03 Harflerin karakteristik özelliklerini örnek çalışmalar üzerinde analiz eder.
ÖÇ04 Tasarım kültürü hakkındaki bilgileri açıklar.
ÖÇ05 Bir fikri, mesaj veya kavrama yönelik grafik düşünme yöntemine uygun olarak görselleştirme yapar.
ÖÇ06 Var olan tasarım çözümlerini, tasarım kavramları bilgisi ile inceler.
ÖÇ07 Belirlediği tasarım problemleri üzerinde yaratıcı çözümler üretir.
ÖÇ08 Konsepte uygun görsel tasarımlar yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser.
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrenciler ile tanışma, Grafik Tasarım alanı hakkında genel tartışma; dönem süreci boyunca işleniş yönteminin konuşulması. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Dersin tanıtılması, kullanılacak kaynakların anlatılması, grafik tasarımın kapsadığı alana görsel örneklerle bakış; örnekler üzerinde tartışma. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösteri
3 Birinci proje hakkında bilgilendirme; proje brief sunumu; ilgili örneklerin gösterilmesi. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösteri
4 PROJE: Öğrencinin kendisi ve bir arkadaşı için sembol yaratması. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
5 Proje hazırlık: Proje hakkında ilk sunumlar; fikirlerin tartışılması, yapılan görsel eskiz değerlendirmesi. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
6 Proje değerlendirme: Öğrenci sunumları ve yapılan görsel eskizler üzerine yorumlar. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
7 Proje değerlendirme: Öğrenci sunumları ve yapılan görsel eskizler üzerine yorumlar. 2 Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
8 Ara Değerlendirme Yazılı ve Görsel Kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 İlk projede ortaya çıkan ürünlerin değerlendirilmesi; yaratılan grafik ürünlerin proje bağlamında tartışılması. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
10 Grafik tasarım alanında anlamın kurgulanışı olarak nesnenin dönüştürülmesi: Grafik tasarım ürün görselleri üzerinden tartışmalar. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
11 Grafik tasarım alanında anlamın kurgulanışı olarak nesnenin dönüştürülmesi: Grafik tasarım ürün görselleri üzerinden tartışmalar. 2 Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
12 Proje Kavramların grafik tasarım alanında görselleştirilmesi bağlamında öğrenci tarafından seçilen bir nesne nin dönüştürülmesi. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
13 Proje hazırlık: Öğrencilerin proje hakkında ilk sunumları, seçilen nesnelerin proje için uygunluklarının tartışılması, yapılan görsel eskiz değerlendendirmesi 2 Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
14 Proje değerlendirme: Öğrenci sunumları ve yapılan görsel eskizler üzerine yorumlar... Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Güz dönemini sürecinde öğrenci performansları ve İkinci projede ortaya çıkan ürünlerin değerlendirilmesi. Yazılı ve Görsel Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Final Sınavı Sunum Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Final Sınavı 2 Sunum Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 12:33