Genel Bilgi
Kod | GRA216 |
Ad | Tipografi 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile, görsel iletişimin ana öğelerinden biri olan yazının, harf üsluplarının, harfin karakteristik özelliklerinin, yazı stillerinin öğrenciye tanıtılması amaçlanır.
Dersin İçeriği
Tipografinin temelleri ve ilkeleri, araçları ve tekniklerinin uygulamalı projelerle tanıtılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
BECER, E., 2007, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara, Dost Kitabevi Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Tipografinin Temelleri, Literatür Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Görsel Tipografi Sözlüğü, Literatür Yayınları SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Yayınları SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi, Batıda ve Ülkemizde Sayısal Harf,Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları
Notlar
CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design, Form and Communication
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tipografi, yazı karakterleri ve harf yapısını açıklar. |
ÖÇ02 | Tasarım alanına ait genel kavramları tanımlar. |
ÖÇ03 | Tipografinin uygulama alanlarını sıralar. |
ÖÇ04 | Harflerin karakteristik özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ05 | Tasarımın amacına uygun yazı stili seçimi yapar. |
ÖÇ06 | Harflerin karakteristik özelliklerini örnek çalışmalar üzerinde analiz eder. |
ÖÇ07 | Örnek çalışmaları öğrendiği bilgiler doğrultusunda eleştirir. |
ÖÇ08 | Teknolojik gelişmeleri izleyen özgün ve yaratıcı tipografik ürünler tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı ve notlandırma sistemi hakkında bilginin Verilmesi. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Proje - 1. Bir şehir kimliği için tipografik amblem ve logotype tasarımı, örnek inceleme. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Proje - 1. Tipografik amblem ve logotype tasarımları için yapılan eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi. | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Proje - 1. Yapılan çalışmaların dijital ortamda uygulanması 1 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
5 | Proje - 1. Yapılan çalışmaların dijital ortamda uygulanması 2 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
6 | Proje - 1in sonuçlandırılması ve sergileme | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Proje - 2. Seçilen şehir kimliğinin Lansmanı için etkinlik afişi, broşür, bilboard ve basın ilanı ürünlerinden ikisine tipografik duyuru tasarımı | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara sınav | Sunum Paftaları Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma |
9 | Proje - 2. Tipografik duyuru tasarımı için yapılan eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi 1 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
10 | Proje- 2. Tipografik duyuru tasarımı için yapılan çalışmaların dijital ortama geçirilmesi. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
11 | Proje - 2. Tipografik duyuru tasarımı için yapılan eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi 2 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
12 | Proje - 3. Şehir Kimliği için ritm, leke, denge, kompozisyon, renk değerlerleri gözetilerek yapılan görsel kullanımlı tipografik basın ilanı çalışması. | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
13 | Proje - 3. Basın ilanı için eskiz çalışması | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
14 | Proje - 3. Basın ilanı için eskiz çalışmalarının dijital ortamda uygulanması 1 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
15 | Proje - 3. Basın ilanı için eskiz çalışmalarının dijital ortamda uygulanması 2 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
16 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |