Genel Bilgi
Kod | FDB853 |
Ad | Çağdaş Sosyal Teoride Din |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı din sosyolojisi öğrencilerine ele aldıkları konuları çağdaş sosyal teori bağlamında değerlendirme imkanı vermektir.
Dersin İçeriği
Bu derste sosyal teori üzerine temel perspektifler üzerinde durulacaktır. Bu derste, insan toplumu için açıklamalar sağlayan bir fikirler bütünü olarak klasik ve çağdaş sosyal teoride din incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. William Outhwaite (2019). Sosyal Teori, Çev. Ümit H. Yolsal, İstanbul: Say Yayıncılık. 2. Cevat Özyurt ; Ejder Okumuş (Ed.) (2016). Çağdaş Sosyal Teoride Din, Ankara, Hece Yayınları. 3. Inger Furseth; Pal Repstad (2023). Çağdaş Sosyologların Toplum ve Din Görüşleri, Çev. Ömer Faruk Darende, Abdulvahap Taştan, Kayseri: Kimlik Yayınları. 4. Cevat Özyurt - İbrahim MAZMAN (Ed.)(2015) - Sosyal Teoride Din, Ankara, Hece Yayınları. 5. Daniel Pals, Dokuz Din Kuramı, Çev.Ed. Özcan Akdağ-Mustafa Ulu, Kayseri: Kimlik Yayınları.
Notlar
6. Stephen P. Turner (Ed.) (2020). Sosyal Teori ve Sosyoloji Klasikler ve Ötesi (çev. Nurullah Ardıç vd.) İstanbul, Küre Yayınları. 7. Ramazan Adıbelli (2021). Mircea Eliade ve Din, Dinler Tarihinde Felsefe ve Metodoloji, İstanbul: DBY Yayınları. 8. Ruth Wallace-Alison Wolf (2004). Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Klasik Geleneğin Genelleştirilmesi, çev. S Elbuz, R. Ayaz, İzmir, Punto Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çağdaş sosyal teorinin konusunu, alanını, yöntemini, temel kavramlarını, literatürünü tanır |
ÖÇ02 | Çağdaş sosyal teorinin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Çağdaş sosyal teorinin gelişim sürecini kavrar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, çağdaş sosyal teori ve din sosyolojisinin temel sorunlarını gerektiği şekilde kavrama ve bu sorunları sosyolojik açılardan irdeleyebilme ve gerekli kaynakları tanıma ve anlama yeteneği kazanır. |
ÖÇ05 | Konuyla ilgili metinleri analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kavramlarını kullanma becerisini spesifik bir alanda derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanyazın araştırması yapar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alnının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı ve sözlü iletişimde alanıyla ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil bilgisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kant ve Hegel’de Din | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Comte Sosyolojisinde Dinin Yeri ve Önemi Marx’ta Yanılsama ve İdeoloji Olarak Din | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Durkheim Sosyolojisinde Toplumsal Bütünleşme Aracı Olarak Din | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Weber ve Din Sosyolojisi; Max Weber’in İslam Sosyolojisi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sigmund Freud ve Din Görüşü Carl Gustav Jung: Akademik Kişiliği ve Din Anlayışı Frazer’in Evrimci Din Teorisi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bir Kavramsal Çözümleyici Olarak Wittgenstein’da Din; Sorokin Düşüncesinde Din Kavramının Yeri | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Talcott Parsons’ın Din Kuramı Herbert Blumer’in Sembolik Etkileşimciliği: Sosyal Sistemlerin Mikro Bağlamları ve Din | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Önceki konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Victor Frankl: Anlam Terapisi(logoterapi) ve Din | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kutsal ve Profan Diyalektiğinde Eliade’ın Din Anlayışı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ernest Gellner, İslam ve Modernlik | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Peter Berger’in ve Thomas Luckmann’ın Din Sosyolojisindeki Yeri ve Önemi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sistem Teorisi ve Din: Niklas Luhmann’ın Din Teorisi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Anton Zijderveld ‘in Toplum ve Din Çözümlemeleri Charles Taylor’da Çağdaş Dünyada Dinin Konumu | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Clifford Geertz’ın Din Anlayışı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 6 | 12 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 9 | 10 | 90 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 3 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,24 | ||
AKTS | 6 AKTS |