Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ101 |
| Ad | Matematik 1 |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞEHMUS FINDIK |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞEHMUS FINDIK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Problem çözme yeteneğini geliştirmek, akıl yürütme becerisine destek olmak, temel mühendislik dersleri ve Maden Mühendisliği mesleki dersleri için matematiksel alt yapı oluşturmak.
Dersin İçeriği
Tek değişkenli fonksiyonlar/ Limit ve süreklilik/ Türev ve diferensiyel/ Türevin uygulamaları; maksimum ve minimum, ortalama değer teoremi/ İntegrasyon; belirsiz ve belirli integral, integrasyon yöntemleri, integral hesabının esas teoremi, integral hesabının ortalama değer teoremi/ Belirli integrallerin uygulamaları; alan, yay uzunluğu ve dönel cisimlerin hacim hesaplamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Analize Giriş I, F. Akdeniz, Y. Ünlü, D. Dönmez
Notlar
Yoktur.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Fonksiyon kavramlarını açıklar. |
| ÖÇ02 | Türevin matematiksel anlamlarını kavrar. |
| ÖÇ03 | Türevi kullanarak matematiksel problemlerini çözer. |
| ÖÇ04 | Diferansiyel yardımıyla yaklaşık hesap yapar |
| ÖÇ05 | Limit kavramlarını açıklar. |
| ÖÇ06 | Süreklilik kavramlarını açıklar. |
| ÖÇ07 | Türevin fiziksel anlamlarını kavrar. |
| ÖÇ08 | Türevi kullanarak fiziksel problemlerini çözer. |
| ÖÇ09 | Türevi kullanarak mühendislik problemlerini çözer. |
| ÖÇ10 | Bağıntı ve foksiyonlar hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ11 | Türev alma teknikleri hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ12 | Hata hesapları hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 5 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 4 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Kümeler ve kümeler üzerinde işlemler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Sayı kümeleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Eşitsizlikler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Bağıntı ve foksiyonlar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Bazı özel fonksiyonlar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Limit kavramı | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Temel Limit problemleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Süreklilik | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Türev tanımı ve geometrik anlamı | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Türev alma teknikleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Hata hesapları | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Türevin uygulamaları, ortalama değer ve Rolle Teoremleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Artan ve azalan fonksiyonlar, fonksiyonların maksimum ve minimum değerleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Bir fonksiyonun grafiği, maksimum ve minimum uygulamaları | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||