UİY2715 Dünya Siyaseti ve Küreselleşme

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod UİY2715
Ad Dünya Siyaseti ve Küreselleşme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı küreselleşme sürecine genel bir bakış sağlamak ve sürecin uluslararası sisteme ve Uluslararası İlişkiler disiplinine etkilerini incelemektir.

Dersin İçeriği

Bu derste küreselleşmenin ne olduğu, nasıl tanımlandığı, küreselleşmeyi oluşturan süreçler ve küreselleşmeyi açıklamaya ve anlamlandırmaya çalışan temel kuramlar incelenecektir. Derste ayrıca küreselleşmenin ulusdevletin yapısını tehdit eden unsurları ve bu gelişmenin uluslararası ilişkilere yansıyışı, küreselleşme karşıtı toplumsal hareketler, küresel terörizm ve küresel eşitsizlikler gibi uluslararası arenadaki güncel sorunlar da ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktdır.

Kaynaklar

Manfred Steger. Küreselleşme. Dost Yay.

Notlar

David Held ve Anthony McGrew (der.) Küresel Dönüşümler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Küreselleşme kavramını ve kuramlarını tartışır.
ÖÇ02 Küreselleşmenin sebebi olan süreçleri açıklar ve uluslararası ilişkilerdeki etkisini analiz eder.
ÖÇ03 Uluslararası sorunları küreselleşme çerçevesinde analiz eder.
ÖÇ04 Küreselleşmenin ulus-devletin yapısını nasıl etkilediğini inceler.
ÖÇ05 Küreselleşme ve kimlik politikaları konusunu tartışır.
ÖÇ06 Küreselleşen dünyada Türkiye'nin yerini ve önemini tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uluslararası İlişkiler disiplini ve küreselleşme literatürü içerisindeki temel olguları açıklayabilecek kavramsal yetkinliğe sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda genel düzeyde bilgi sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplanan verileri sosyal olguları anlamak için kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uluslararası İlişkiler disiplini ve küreselleşme literatürü içerisindeki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi analiz eder. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırdığı bir alanda temel akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünme becerisini geliştirir.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uluslararası İlişkiler disiplini ve küreselleşme literatüründe kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Küreselleşme: tartışmalı bir kavram Manfred Steger. Küreselleşme. Ankara: Dost, 2004 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
2 Küreselleşme Kuramları I David Held ve Anthony McGrew, Giriş: Büyük Küreselleşme Tartışması, shf. 7-69. Stanley Hoffman, Küreselleşmelerin Çarpışması, Held ve McGrew (der.). Küresel Dönüşümler, shf. 133-139. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
3 Küreselleşme Kuramları II Steger, Küreselleşme: Tartışmalı bir Kavram, Küreselleşme, shf. 7-36. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 Küreselleşmenin İdeolojik Boyutu Manfred Steger, Küreselleşmenin İdeolojik Boyutu, Küreselleşme, shf. 127-152. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
5 Küreselleşmenin Siyasal Boyutu: Ulus-devlet ve Küresel Yönetişim Susan Strange, Devletlerin Azalan Otoritesi, Held ve McGrew (der.). shf. 155-163. Michael Mann, Küreselleşme Ulus Devletin Yükselişine Son mu Verdi, Held ve McGrew (der.). shf. 164-177. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
6 Küreselleşmenin Ekonomik Boyutu: Küresel Eşitsizlikler Steger, Küreselleşmenin Ekonomik Boyutu, shf. 61-82. Joseph Stiglitz, Küresel Kurumların Vaatleri, Held ve McGrew (der.). shf. 566-570. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
7 Küreselleşmenin Kültürel Boyutu ve Kimlik Siyaseti George Ritzer, McDonaldlaştırmaya Giriş, Bülbül (der.) Küreselleşme, shf. 371-390. Anthony Smith, Küresel bir Kültüre Doğru mu, Held ve McGrew (der.). shf. 330-339. Samuel Huntington, Medeniyetler Çatışması mı, Doğu Batı, Mayıs-Temmuz 2007 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav N/A Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 Küreselleşme-karşıtı Toplumsal Hareketler Manuel Castells, Dünyanın Öbür Yüzü: Yeni Küresel Düzene Karşı Toplumsal Hareketler, Enformasyon Çağı. II. Cilt. Kimliğin Gücü, shf. 97-216. M. Castells, İsyan ve Umut Ağları, shf.33-90. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
10 Küreselleşmenin Geleceği M. Steger, Küreselciliğin Karşı Karşıya olduğu Sorunlar, Küreselleşme, shf. 153-175 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
11 Öğrenci Sunumları-1 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
12 Öğrenci Sunumları-2 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
13 Öğrenci Sunumları-3 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
14 Öğrenci Sunumları-4 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
15 Öğrenci Sunumları-5 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 11:01