Genel Bilgi
Kod | MDS301 |
Ad | Madenlerde Rezerv Hesaplama ve Jeoistatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Maden kaynak/rezerv hesaplamalarının klasik ve jeoistatistiksel yöntemler ile yapılması ve Maden kaynak/rezerv raporlanması
Dersin İçeriği
Maden Kaynak/Rezerv kavramları, Öznitelik değerleri, Maden kaynak/rezerv hesaplamaları, klasik ve jeoistatistiksel yöntemler, Maden kaynak/rezerv raporlama
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ersoy, A., Yünsel, T. Y., (2008). Maden Rezerv Hesapları Klasik ve Jeoistatistik Yöntemler (Nobel Kitabevi)
Notlar
Isabel Clark, Pratik Jeoistatistik, 1979.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Maden Kaynak/Rezerv kavramları hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ02 | Maden Kaynak/Rezerv sınıflandırması hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ03 | Öznitelik değerleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Maden Kaynak/Rezerv hesaplama parametreleri hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ05 | Klasik maden kaynak/rezerv kestirim yöntemlerini kullanır. |
ÖÇ06 | Jeoistatistiksel yöntem hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ07 | Variogram analizini kullanır. |
ÖÇ08 | Kriging kestirim yöntemini kullanır. |
ÖÇ09 | Sayısal ve grafiksel çıktıları yorumlama konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ10 | Maden Kaynak/Rezerv raporu hazırlama aşamaları hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Amaç ve Kapsam, Kaynaklar | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Maden kaynak/rezerv kavramları | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Maden kaynak/rezerv sınıflandırması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Öznitelik değerleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Maden kaynak/rezerv hesaplama parametreleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tek ve çok tabakalı rezerv kestirim yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Klasik maden kaynak/rezerv kestirim yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Jeoistatistiksel yöntemler | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Varioram analizi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kriging kestirim yöntemi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sayısal çıktıların yorumlanması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Grafiksel çıktıların yorumlanması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Maden kaynak raporlaması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Maden rezerv raporlaması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |