Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ307 |
| Ad | Maden Yatakları 1 |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Esma KAHRAMAN (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Metalik maden cevherleşmeşleriini oluşum mekaniği hakkında bilgi verir.
Dersin İçeriği
Temel kavramlar / kayaçlar / Pegmatitik cevherleri / Pnomatolitic cevherleri / Pirometazomatic için maden yatakları / Cevher-yan kayaç ilişkileri / Cevher doku ve magmatik kayaçlar / granit ve cevherleri ilişkisi oluşumunda maden yataklarının / cevherleri bir magma ve oluşum yapısı / Kristalizasyon sınıflandırılması cevherleri / Hidrotermal cevher.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Metalik Maden yatakları, Mesut ANIL, 2000
Notlar
ilgili web siteleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Ceverleşmeleri ayırt eder. |
| ÖÇ02 | .Maden Yatağı kavramını tanımlar. |
| ÖÇ03 | Jeolojik olayların maden yatağı üzerindeki etkilerini açıklar. |
| ÖÇ04 | Maden yatakları yan kayaç ilişkilerini tanımlar. |
| ÖÇ05 | Maden Yatağının oluşumunu açıklar. |
| ÖÇ06 | Cevher yapı ve dokuları ayırt eder. |
| ÖÇ07 | Magmatik oluşumlu metalik cevherleşmeleri tanımlar. |
| ÖÇ08 | Oluşum mekanizmaları öğrenilir |
| ÖÇ09 | Oksitli, Sülfürlü ceveherleşmeler ve Türkiye yataklanmaları ve özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ10 | Metalik cevherleri ayırt eder. |
| ÖÇ11 | Maden yataklarını sınıflandırır. Örneklerle açıklar. |
| ÖÇ12 | Cevher mineralleri el örneklerini ayırt eder. |
| ÖÇ13 | Maden yataklarını oluşturan süreçleri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 4 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 4 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 5 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Maden yataklarını etkileyen faktörler, sınıflandırılması | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 2 | Maden yataklarının yataklanma ve yan kayaç ilişkileri | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 3 | Cevher yerleşimi | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 4 | Maden yatakalarının yapı | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 5 | Maden yatakalarında doku | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 6 | Magmaların kristalleşmesi ve maden yataklarının oluşumu | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 7 | Magmatik kökenli yataklar | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Erken magmatik yataklar | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 10 | Granit ve granitik kayaçlara bağlı yataklar | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 11 | Pegmatitik maden yatakları | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 12 | Pnömatolitik maden yatakları | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 13 | Pirometazomatik maden yatakları | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 14 | Hidrotermal maden yatakları | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 15 | Volkano sedimanter yataklar | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders bilgileri ve ilgili web sayfaları, laboratuvar için cevher tanıma kriterlerinin öğrenilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||